ADAM, Martin. Sentiment(ality) as a means of persuasion: On the thin ice of manipulation in Protestant sermons. Discourse and Interaction. Brno: Masaryk University Press, 2021, vol. 14, No 2, p. 5-23. ISSN 1802-9930. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/DI2021-2-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sentiment(ality) as a means of persuasion: On the thin ice of manipulation in Protestant sermons
Name in Czech Sentiment(alita) jako přesvědčovací prostředek: na tenkém ledě manipulace v protestantských kázáních
Authors ADAM, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Discourse and Interaction, Brno, Masaryk University Press, 2021, 1802-9930.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60203 Linguistics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00123401
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/DI2021-2-5
Keywords (in Czech) persvaze; kázání; patos; sentiment; sentimentalita; manipulace
Keywords in English persuasion; sermons; pathos; sentiment; sentimentality; manipulation
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D., učo 14990. Changed: 7/4/2022 08:37.
Abstract
Religious discourse represents an area of human communication in which persuasion plays a vital role; religious texts seem to be essentially related to the ultimate objective of religion: to create, mediate and legitimise ideology in order to persuade the reader of the veracity of the religious doctrine (Fairclough 1989, Cotterell & Turner 1989: 26-33, van Dijk 1998: 317). The paper seeks to investigate the persuasive strategies and linguistic means employed to convey persuasion in English Protestant sermons. The analysis focuses on the rhetorical role of pathos, which is purposefully evoked by the preacher via wilful employment of affect and emotions. Attention is also be paid to the blurred borderline between the intentional use of sentiment and sentimentality, and manipulation.
Abstract (in Czech)
Náboženský diskurz představuje oblast lidské komunikace, ve které hraje přesvědčování zásadní roli; náboženské texty jsou ve své podstatě spjaty s naplňováním samotného cíle náboženství: vytvořit, zprostředkovat a legitimizovat ideologii, a přesvědčit tak čtenáře o pravdivosti náboženské doktríny (Fairclough 1989, Cotterell & Turner 1989: 26-33, van Dijk 1998 : 317). Článek zkoumá přesvědčovací strategie a jazykové prostředky používané k přesvědčování v anglických protestantských kázáních. Analýza se zaměřuje na rétorickou roli patosu, který je kazatelem záměrně evokován záměrným používáním afektu a emocí. Pozornost je věnována i neostré hranici mezi záměrným používáním sentimentu a sentimentality, a manipulací.
PrintDisplayed: 11/7/2024 03:09