k 2021

„Theatre“ – What a wonderful and easy metaphor for non-theatrical sciences!

MUSILOVÁ, Martina

Basic information

Original name

„Theatre“ – What a wonderful and easy metaphor for non-theatrical sciences!

Name in Czech

“Divadlo” – Jaká báječná a snadná metafora pro nedivadelní vědy!

Edition

International Theatre Conference JAMU 2021 – THE EVER-EXPANDING HORIZONS OF THEATRE, Brno 25th - 27th Novenber, 2021

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

herectví; teorie rolí; triadický model

Keywords in English

acting; Role Theory; triadic model
Změněno: 26/1/2022 23:33, doc. MgA. David Drozd, Ph.D.

Abstract

V originále

Theatre as a metaphor is applied in contemporary humanities quite often. Anthropologists, sociologists, historians etc. use this metaphor to explain and analyse specific model of situations and actions. The most frequent is the metaphor of the Actor Playing a Role used by the Role Theory in sociology. But does this metaphor reflect the real state of research in the theatre studies? The contribution introduces the contemporary concepts of theatrical acting: Brechtian epic acting, Grotowski “holy actor”, or improv acting. The triadic models of acting are introduced as a defence against a simplification in non-theatrical sciences such as actor-author-inner spectator (I. Vyskočil), actor-text-character (E. Rozik), social identity-personal identity-identity of ego (E. Goffman), or sense of self-being on the stage-being within the role (K. S. Stanislavski).

In Czech

Divadlo jako metafora je často aplikováno současnými humanitními vědami. Antropologové, sociologové, historici atd. používají tuto metaforu, aby vysvětlili a analyzovali specifické modely situací a akcí. Nejběžnější je metafora herce, který hraje roli, využívaná v sociologii v teorii rolí. Ale odpovídá tato metafora stavu výzkumu v současné teatrologii? Příspěvek představuje současné koncepty divadelního herectví: brechtovské epické herectví, Grotowského „svatého herce“ nebo herectví improvizace. Triadické modely herectví jsou představeny jako obrana před zjednodušováním v nedivadelních humanitních vědách jako například: herec-autor-vnitřní divák (I. Vyskočil), herec-text-postava (E. Rozik), sociální identita-osobní identita-identita ego (E. Goffman) nebo sebevnímání-existence na jevišti-existování v roli (K. S. Stanislavski).

Links

MUNI/A/1533/2020, interní kód MU
Name: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích II. (Acronym: DIVADLO)
Investor: Masaryk University