FASORA, Lukáš. The relationship between the State and the Universities in the Czech lands 1849–1939. Acta Poloniae Historica. Warszawa: Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk, 2021, vol. 124, No 2, p. 181-206. ISSN 0001-6829. Available from: https://dx.doi.org/10.12775/APH.2021.124.07.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The relationship between the State and the Universities in the Czech lands 1849–1939
Name in Czech Vztah státu a univerzit v českých zemích 1849-1939
Authors FASORA, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Acta Poloniae Historica, Warszawa, Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk, 2021, 0001-6829.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60101 History
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00119470
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.12775/APH.2021.124.07
UT WoS 000748594000007
Keywords (in Czech) univerzitní autonomie; státní vysokoškolská politika; řízení a personální politika; 1849–1939
Keywords in English university autonomy; state higher education policy; management and personnel regulations; 1849–1939
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D., učo 3880. Changed: 31/5/2022 12:40.
Abstract
This text summarises the results of extensive research into the relationship between the state and universities in 1849–1939, i.e. between the so-called ‘Thun reform’ and the closure of Czech universities by the Nazis. The focus is on the state’s respect for the privileged position of universities and the monitoring of tensions arising from the clash between legislation and the universities’ day-to-day opera- tions, resulting mainly from satisfying the economic needs of universities on the one hand, and the interpretation of the responsibility and discipline of their aca- demic staff towards the state and society on the other. The research shows the advancing erosion of the so-called Prussian (Humboldt’s) concept of an autonomous national-oriented university and the difficult search for a democratic alternative in interwar Central Europe’s unstable political and economic conditions.
Abstract (in Czech)
Tento text shrnuje výsledky rozsáhlého výzkumu vztahu mezi státem a vysokými školami v letech 1849-1939, tj. v období mezi tzv. thunskou reformou a uzavřením českých vysokých škol nacisty. Pozornost je věnována státnímu respektu k výsadnímu postavení vysokých škol a sledování napětí mezi státem a vysokými školami vyplývající ze střetu mezi legislativou a každodenní činností univerzit a provozem vysokých škol. Ty vyplývají především z uspokojování ekonomických potřeb vysokých škol na jedné straně, a výkladem odpovědnosti a disciplíny jejich akademických pracovníků vůči státu a společnosti na straně druhé. Výzkum ukazuje postupující erozi tzv. pruského (Humboldtova) pojetí autonomní univerzity v posledních desetiletích existence národně orientované univerzity a obtížné hledání demokratické alternativy v oblasti vysokého školství v nestabilních politických a hospodářských podmínkách meziválečné střední Evropy.
Links
GA19-01035S, research and development projectName: Státní financování a autonomní správa vysokých škol 1849–1939 (Acronym: Státní financování a autonomní správa vysokých ško)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 27/5/2024 11:29