HOFMANN, Eduard and Jaromír KOLEJKA. Географическое образование в Чехии (Geography education in the Czech Republic). In Jegorova K. E., Krivošapkina O. M., Andrejeva M. P., Sofronov R. P., Zacharova A. G., Pavlov I. I. Сборник тезисов всероссийского научно-образовательного форума с международным участием „Приоритеты в современном естественнонаучном образовании: проблемы и перспективы“. 1st ed. Jakutsk: Министерство науки и высшего образования Российской Федерации a Северо-Восточный федеральный университет имени М.К. Аммосова, Институт естественных наук, 2021, p. 339-353. ISBN 978-5-7513-3246-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Географическое образование в Чехии
Name in Czech Geografické vzdělávání v Česku
Name (in English) Geography education in the Czech Republic
Authors HOFMANN, Eduard and Jaromír KOLEJKA.
Edition 1. vyd. Jakutsk, Сборник тезисов всероссийского научно-образовательного форума с международным участием „Приоритеты в современном естественнонаучном образовании: проблемы и перспективы“ p. 339-353, 15 pp. 2021.
Publisher Министерство науки и высшего образования Российской Федерации a Северо-Восточный федеральный университет имени М.К. Аммосова, Институт естественных наук
Other information
Original language Russian
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 10508 Physical geography
Country of publisher Russian Federation
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-5-7513-3246-4
Keywords (in Czech) rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, decentralizace geografického vzdělávání, autonomie a odpovědnost učitelů za kvalitu výuky
Keywords in English framework educational program, school educational program, decentralization of geographical education, autonomy and responsibility of teachers for the quality of teaching
Tags geographical education
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc., učo 1107. Changed: 2/1/2022 22:55.
Abstract (in Czech)
V příspěvku je představeno postavení výuky geografie ve vzdělávacím systému České republiky. Současný stav vychází z nastíněného historického přehledu. Vzdělávací proces na základních a středních školách je usměrňován Národním programem rozvoje vzdělávání v České republice. Český vzdělávací systém se vyznačuje dvojstupňovým řízením. Na státní úrovni jej reprezentuje „Rámcový vzdělávací program“ (RVP). Ten stanovuje základní vzdělávací oblasti. Geografie je obsažena v základním vzdělávání v oblastech „Člověk a jeho svět“, „Člověk a společnost“ a „Člověk a příroda“. Primárního vzdělávání se týká s ohledem na geografii především oblast „Člověk a jeho svět“, kde se výuka zaměřuje na témata „Místo, kde žijeme“ a „Rozmanitost přírody“. Sekundární vzdělávání poskytuje výuku geografie v oblasti „Člověk a příroda“. Předmět geografie je detailně rozpracován do témat Geografické zdroje dat, kartografie a topografie, Přírodní obraz Země, Regiony světa, Společenské a hospodářské prostředí, Životní prostředí, Česká republika a Terénní geografická výuka, praxe a aplikace. Středoškolské vzdělávání tato témata ve výuce zeměpisu dále prohlubuje. Na školní úrovni jsou vytvářeny “školní vzdělávací programy“ (ŠVP), jejichž součástí jsou i konkrétní osnovy jednotlivých předmětů, mezi nimi také geografie. ŠVP reprezentují autonomii škol, a profesní odpovědnost učitelů za výsledky vzdělávacího procesu, neboť jim umožňuje zapracovat své vlastní myšlenky týkající se vzdělávání ve školách podle RVP. Na vysokých školách je vyučována jak odborná geografie v komplexu dílčích geografických oborů na přírodovědeckých fakultách a podobně učitelská geografie na pedagogických fakultách univerzit. Další geografické obory jsou vyučovány na dalších fakultách a vysokých školách v kontextu jejich odborného zaměření.
Abstract (in English)
The paper presents the position of teaching geography in the educational system of the Czech Republic. The current state is based on the outlined historical overview. The educational process at primary and secondary schools is regulated by the National Program for the Development of Education in the Czech Republic. The Czech education system is characterized by a two-stage procedure. At the state level, it is represented by the "Framework Educational Program" (FEP). It sets out the basic educational areas. Geography is included in basic education in the areas of "Man and his world", "Man and society" and "Man and nature". With regard to geography, the primary education mainly concerns the area "Humans and their world", where the teaching focuses on the topics "Place where we live" and "Diversity of the Nature ". Secondary education provides teaching of geography in the field of "Humans and their world". The subject of geography is elaborated in detail in the topics Geographical data sources, cartography and topography, Natural image of the Earth, Regions of the world, Social and economic sphere, Environment, Czech Republic and Outdoor geographical teaching, practice and applications.
PrintDisplayed: 5/10/2024 22:02