SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Jan KOHOUT, Tereza ČEŠKOVÁ, Pavel MENTLÍK and Petr NAJVAR. K teorii aktivního vzdělávacího obsahu v transdidaktickém pojetí (On the Theory of Active Educational Content in a Transdisciplinary Perspective). Orbis scholae. Praha: PedF UK, 2021, vol. 15, No 1, p. 9-36. ISSN 1802-4637. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2021.8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name K teorii aktivního vzdělávacího obsahu v transdidaktickém pojetí
Name in Czech K teorii aktivního vzdělávacího obsahu v transdidaktickém pojetí
Name (in English) On the Theory of Active Educational Content in a Transdisciplinary Perspective
Authors SLAVÍK, Jan (203 Czech Republic, guarantor), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan KOHOUT (203 Czech Republic), Tereza ČEŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Pavel MENTLÍK (203 Czech Republic) and Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Orbis scholae, Praha, PedF UK, 2021, 1802-4637.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00119514
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2021.8
Keywords (in Czech) aktivní obsah, vzdělávací obsah, obsahová transformace, intencionalita, mem, schéma, transdisciplinární didaktika
Keywords in English Active content; Content transformation; Educational content; Intentionality; Meme; Schema; Transdisciplinary didactic
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 3/2/2022 11:40.
Abstract
Teoretická studie vychází z Fishermanova pojetí aktivního obsahu jako činitele kognitivní změny a Kvaszova teorému, že kognitivní změny na úrovni historické kulturní epistemologie a kognitivní změny na úrovni osobní epistemologie žáků lze vysvětlovat shodnou typologií. Studie hledá objasnění této shody prostřednictvím konstruktů „intencionalita“, „obsahová transformace“ a „instrumentalizace zkušenosti“. Edukační působnost aktivního obsahu mezi kulturní a osobní úrovní je vysvětlována s oporou v pojmu mem, který reprezentuje jak tvorbu aktivního obsahu v kulturní historii, tak distribuci aktivního obsahu ve společnosti a jeho vliv na jednotlivce. Nástrojem pro replikaci memů ve vzdělávacím prostředí jsou učební úlohy, jejichž vliv na kognitivní změny u žáků je podmíněný sémantickou a logickou strukturací kognitivních schémat. Na tomto explanačním základě je ve studii z transdidaktického hlediska interpretována Kvaszova typologie kognitivních změn vycházející z analýzy vědeckých revolucí v kulturní historii.
Abstract (in English)
This theoretical study builds on Fisherman‘s view of active content as an agent of cognitive change and on Kvasz’s theorem that cognitive changes on the level of historical cultural epistemology and cognitive changes on the level of student’s personal epistemology can be explain through the same typology. The paper looks for the clarification of this agreement through concepts like “intentionality”, “content transformation” and the “instrumentalization of experience”. The educational potential of active content between the cultural and the personal level is explained with reference to the concept of “meme”, which represents the creation of active content in cultural history as well as the distribution of active content within society and its influence upon an individual. The tools for meme replication in educational environment are learning tasks; they generate cognitive changes in students insomuch as they have sound semantic and logical structure of cognitive schemata. Upon this explanatory basis authors interpret Kvasz’s typology of cognitive changes that stems from the analysis of scientific revolutions in the cultural history.
Links
GA20-13038S, research and development projectName: Produktivní kultura vyučování a učení
Investor: Czech Science Foundation, On productive culture of teaching and learning
PrintDisplayed: 19/7/2024 09:19