B 2021

Jak měřit metakognici (nejen) u nadaných dětí

STRAKA, Ondřej

Basic information

Original name

Jak měřit metakognici (nejen) u nadaných dětí

Name (in English)

How to measure metacognition (not just) in gifted children

Authors

STRAKA, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1., elektronické vyd. Brno, 97 pp. 2021

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/21:00119521

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-210-9905-0

Keywords (in Czech)

metakognice; nadání; inteligence; měření; metody

Keywords in English

metacognition; giftedness; intelligence; measurement; methods

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 7/1/2022 08:22, Mgr. Blanka Farkašová

Abstract

V originále

Publikace se věnuje problematice měření metakognice, se zvláštním zřetelem na specifickou skupinu intelektově nadaných dětí. Stručně představuje samotný konstrukt metakognice, taxonomii metakognitivních jevů a vztah metakognice a intelektového nadání. Dále jsou pojednány a kriticky zhodnoceny nejdůležitější metody a techniky, které byly pro zjišťování metakognice vyvinuty. Monografie se zabývá jak metodami, při nichž jsou data o metakognici registrována souběžně s vykonáváním podnětového úkolu (tzv. on-line metody), tak metodami, kdy jsou data zaznamenávána až s určitým časovým odstupem (tzv. off-line metody). Nejobsáhlejší část publikace se pak zabývá problematikou různých metrik a indexů používaných k vyjádření úrovně metakognitivního monitorování.

In English

The publication deals with the topic of measuring metacognition, with special emphasis on a specific group of intellectually gifted children. It briefly presents the construct of metacognition itself, its relation to intellectual giftedness, together with a taxonomy of metacognitive phenomena. Next, the most important methods developed to assess metacognition are discussed and critically appraised. The monography covers both the methods, in which the data are registered during the execution of the stimulus task (on-line methods), and the methods, where the data are recorded with some time lag (off-line methods). The most extensive part of the publication is devoted to the topic of various measures, used to express the level of metacognitive monitoring.

Links

GA17-14715S, research and development project
Name: Vývoj metakognitivních schopností u nadaných dětí (Acronym: METAKO)
Investor: Czech Science Foundation