Detailed Information on Publication Record
2021
Jak měřit metakognici (nejen) u nadaných dětí
STRAKA, OndřejBasic information
Original name
Jak měřit metakognici (nejen) u nadaných dětí
Name (in English)
How to measure metacognition (not just) in gifted children
Authors
STRAKA, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1., elektronické vyd. Brno, 97 pp. 2021
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/21:00119521
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
978-80-210-9905-0
Keywords (in Czech)
metakognice; nadání; inteligence; měření; metody
Keywords in English
metacognition; giftedness; intelligence; measurement; methods
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 7/1/2022 08:22, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
Publikace se věnuje problematice měření metakognice, se zvláštním zřetelem na specifickou skupinu intelektově nadaných dětí. Stručně představuje samotný konstrukt metakognice, taxonomii metakognitivních jevů a vztah metakognice a intelektového nadání. Dále jsou pojednány a kriticky zhodnoceny nejdůležitější metody a techniky, které byly pro zjišťování metakognice vyvinuty. Monografie se zabývá jak metodami, při nichž jsou data o metakognici registrována souběžně s vykonáváním podnětového úkolu (tzv. on-line metody), tak metodami, kdy jsou data zaznamenávána až s určitým časovým odstupem (tzv. off-line metody). Nejobsáhlejší část publikace se pak zabývá problematikou různých metrik a indexů používaných k vyjádření úrovně metakognitivního monitorování.
In English
The publication deals with the topic of measuring metacognition, with special emphasis on a specific group of intellectually gifted children. It briefly presents the construct of metacognition itself, its relation to intellectual giftedness, together with a taxonomy of metacognitive phenomena. Next, the most important methods developed to assess metacognition are discussed and critically appraised. The monography covers both the methods, in which the data are registered during the execution of the stimulus task (on-line methods), and the methods, where the data are recorded with some time lag (off-line methods). The most extensive part of the publication is devoted to the topic of various measures, used to express the level of metacognitive monitoring.
Links
GA17-14715S, research and development project |
|