FLAŠAR, Martin. Od kódu k hmotě (From Code to Material). In Hlaváčková, Jitka; Vojtěchovský, Miloš. Zvuky kódy obrazy [Sounds Codes Images]. Praha: ArtMap, 2020, p. 63-74. ISBN 978-80-907873-4-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Od kódu k hmotě
Name (in English) From Code to Material
Authors FLAŠAR, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Praha, Zvuky kódy obrazy [Sounds Codes Images], p. 63-74, 12 pp. 2020.
Publisher ArtMap
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60403 Performing arts studies
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW Popis knihy u vydavatele
RIV identification code RIV/00216224:14210/20:00123553
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-907873-4-6
Keywords in English sounds; codes; images; media; multimedia; materialization; abstraction; art
Tags rivok
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Changed: 18/4/2022 17:00.
Abstract
Hudba je jedním z nejabstraktnějších umění. Skládá se jednoduše z vibrací různých materiálů znázorněných v symbolické formě zápisu nebo záznamu a prchavým časoprostorem jeho existence je „zde a nyní“ podle Waltera Benjamina. Když se hudba přesunula do digitálního prostředí, zpřetrhala poslední spojení s hmotnými médii a stala se abstraktním kódem. Už tak silná touha umělců po něčem hmatatelném a fyzicky tvárném byla umocněna narůstající dematerializací světa hudby. Během své historie musela hudba čelit faktu svého mizení. Jako pomíjivé gesto v časoprostoru byla vždy nucena hledat jiná média, do kterých by otiskla svou podobu a unikla tak vlastní pomíjivosti. Ať už šlo o lidskou paměť, kámen, papír nebo jakékoli jiné médium, cíl byl stejný: dosáhnout nesmrtelnosti.
Abstract (in English)
Music is one of the most abstract of all the arts. It is comprised simply of the vibrations of different materials represented in the symbolic form of notation or a recording, and the fleeting space-time of its existence is Walter Benjamin’s “here and now”. When music moved over to a digital environment, it broke the last links to material media and became an abstract code. The already powerful desire of artists for something tangible and physically malleable was intensified by the increasing dematerialisation of the world of music. Throughout its history music has had to face the fact of its disappearance. As a passing gesture in space-time it was always obliged to look for other media upon which it might inscribe its form and thereby escape its own transience. Whether this involved human memory, stone, paper, or any other medium, the aim was the same: to achieve immortality.
PrintDisplayed: 23/8/2024 03:25