DVOŘÁKOVÁ, Miroslava, Václav VYDRA and Tereza VENGŘINOVÁ. Bariéry ve složení maturitní zkoušky z pohledu neúspěšných maturantů (Barriers to Passing the Secondary School Leaving Examination from the Perspective of Students who Failed). In XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2021. ISBN 978-80-7392-367-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Bariéry ve složení maturitní zkoušky z pohledu neúspěšných maturantů
Name in Czech Bariéry ve složení maturitní zkoušky z pohledu neúspěšných maturantů
Name (in English) Barriers to Passing the Secondary School Leaving Examination from the Perspective of Students who Failed
Authors DVOŘÁKOVÁ, Miroslava, Václav VYDRA and Tereza VENGŘINOVÁ.
Edition XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7392-367-9
Keywords (in Czech) bariéry ve vzdělávání;opakovaný neúspěch;maturitní zkouška;neúspěšný maturant
Keywords in English barriers in education, repeated failure;matura exam;school‑leaving examination;unsuccessful graduate
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Tereza Vengřinová, učo 427800. Changed: 7/1/2022 16:50.
Abstract
Maturitní zkouška, která má umožnit vstup jedinců na pracovní trh nebo do terciárního vzdělávání a zaručovat tak určitou úroveň znalostí, se ukazuje být pro některé z maturantů opakovaně nedosažitelná. Respondenti vypovídají, že na konkrétní střední školu nastoupili právě s vidinou závěrečného certifikátu (maturity). I proto se k jednotlivým pokusům stále vracejí, avšak jsou u zkoušky opakovaně neúspěšní. Z toho důvodu si příspěvek klade za cíl představit zma‑ pované bariéry, které neúspěšní maturanti identifikovali v souvislosti s jejich opakovaným neúspěchem.
Abstract (in English)
The graduation exam [matura], which enables individuals to enter the labour market or tertiary education and thus guarantee a certain level of knowledge, is proving to be unattainable for some graduates. Our research respondents say that they started a concrete high school because of the possibility to achieve the final certificate (upper secondary school diploma). That is the reason they keep trying to pass the matura exam, although they fail repeatedly. Based on this fact, the paper aims to present a typology of mapped barriers, which the unsuccessful graduates identified and connected to their repeated failure.
Links
CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377, interní kód MUName: Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek (Acronym: DRAMA)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Life pathsways of unsuccessful graduates, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education
PrintDisplayed: 28/7/2024 23:23