J 2021

Implicitně náboženské aspekty dětské literatury Jaroslava Foglara

JIRÁSEK, Ivo, Jiří NĚMEC and Richard MACKŮ

Basic information

Original name

Implicitně náboženské aspekty dětské literatury Jaroslava Foglara

Name (in English)

Implicitly religious aspects of children's literature by Jaroslav Foglar

Authors

JIRÁSEK, Ivo (203 Czech Republic), Jiří NĚMEC (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Richard MACKŮ (203 Czech Republic)

Edition

Religio : revue pro religionistiku, Brno, Česká společnost pro religionistiku o.s. 2021, 1210-3640

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/21:00123575

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

scouting; spirituality; reading; implicit religion; Jaroslav Foglar

Keywords in English

scouting; spirituality; reading; implicit religion; Jaroslav Foglar

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 10/1/2022 11:30, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Velmi oblíbený autor dětské literatury Jaroslav Foglar napsal příběhy o chlapcích na prahu dospívání, kteří procházejí proměnou osobnosti pod vlivem pozitivního příkladu přátelství a aktivního životního stylu. Témata poctivosti, zdraví a fyzické aktivity a života v přirozeném prostředí však sama o sobě nemohou ospravedlnit, proč je tato beletrie nahlížena i z hlediska vědy o náboženství pomocí termínů jako "kult", "mystérium", "evangelizační text", "iniciace", "funkční ekvivalent náboženství" nebo "implicitní náboženství". Empirický výzkum v rámci rozsáhlejšího dotazníkového šetření se proto zabývá otázkou, zda se čtenáři těchto knih rekrutují z náboženského, duchovního či indiferentního prostředí, zda si uvědomují, že tato literatura pro děti má určitou duchovní složku, a zda ji vnímají jako způsob realizace duchovní zkušenosti. Skupina respondentů výzkumu (n = 1135, z toho 666 mužů a 464 žen) byla nejčastěji ve věku 30-55 let, s vysokoškolským vzděláním, žijící ve větším městě s více než 100 000 obyvateli a s různorodým vztahem k náboženské víře a spiritualitě. Podle výsledků jsme zjistili, že tato literatura poskytovala 48 % respondentů určitou formu duchovní inspirace, že 30 % respondentů vnímalo tuto duchovní složku intenzivně a že 29 % respondentů se domnívalo, že některé duchovní hodnoty spojené s knihami uplatnilo ve svém každodenním životě. Teoretický zájem religionistů o tuto literaturu pro chlapce je tedy empiricky opodstatněný.

In English

The hugely popular author of children's literature Jaroslav Foglar wrote stories about boys on the threshold of adolescence undergoing a personality transformation under the influence of a positive example of friendship and an active lifestyle. However, the themes of honesty, of health and physical activity, and of living in natural surroundings cannot alone justify why this fiction is also viewed from the perspective of the science of religion using terms such as "cult", "mystery", "evangelistic text", "initiation", "functional equivalent of religion", or "implicit religion". Empirical research within the framework of a larger questionnaire survey therefore addresses the question of whether the readers of these books are recruited from backgrounds that are religious, spiritual, or indifferent, whether they are aware of this literature for children having a certain spiritual component, and whether they perceive it as a way of realizing spiritual experience. The group of respondents in the research (n = 1135, of whom 666 were men and 464 women) were most often in the 30-55-year-old age group, with a university degree, living in a larger city with more than 100,000 inhabitants, and with diverse relationships to religious faith and spirituality. According to the results, we found that this literature offered some form of spiritual inspiration to 48% of the respondents, that 30% of the respondents perceived this spiritual component intensely, and that 29% believed that they had applied some of the spiritual values associated with the books in their daily lives. The theoretical interest of religious studies in this literature for boys is thus empirically justified.