Vydání
Johannes von Nepomuk: Kult, Künste, Kommunikation, 19. 6. 2021, 2021
V originále
Verschiedene Strategien für die Gestaltung der Libretti und Musik in der Nepomuk-Oratorien werden anhand von neun unikal erhaltenen Textbüchern der Wiener Karmeliter Barfüßer von 1744–1765 gezeigt, die heute Teil einer im Stift Klosterneuburg aufbewahrten Sammlung von Libretto-Drucken sind. Weiters wird auf Notenmaterial und Musikbeispiele aus dem in den 1760er Jahren von Anton Neumann (1721–1776) komponierten Oratorium Sancti Joannis Nepomuceni zurückgegriffen, ein heute wiederentdeckter Komponisten, der hauptsächlich in Mähren tätig war und dessen Werke in zahlreichen Archiven Mitteleuropas erhalten sind – insbesondere im oberösterreichischen Benediktinerstift Lambach.
Česky
V příspěvku jsou představeny různé strategie zobrazení Jana Nepomuckého v oratoriích budou ukázány na základě devíti unikátně dochovaných libret vídeňských bosých karmelitánů z let 1744-1765, které jsou dnes součástí sbírky tisků libret dochovaných v klášteře Klosterneuburg. Dále bude představen hudební materiál a hudební ukázky z oratoria Sancti Joannis Nepomuceni, které v 60. letech 18. století zkomponoval Anton Neumann (1721-1776), dnes znovuobjevený skladatel, který působil především na Moravě a jehož díla se dochovala v četných archivech ve střední Evropě - zejména v hornorakouském benediktinském opatství Lambach.
Anglicky
In this paper, the different strategies of depicting John of Nepomuk in oratorios will be presented on the basis of nine uniquely preserved librettos by the Vienna Carmelites from 1744-1765, which are now part of the collection of libretto prints preserved in the Klosterneuburg monastery. Also presented will be musical material from the Oratorio Sancti Joannis Nepomuceni, composed in the 1760s by Anton Neumann (1721-1776), a now rediscovered composer who worked mainly in Moravia and whose works have been preserved in numerous archives in Central Europe - especially in the Upper Austrian Benedictine Abbey of Lambach.