PERUTKOVÁ, Jana and Marek ČERMÁK. „ein wahrer Kirchen-Held“. Die Performanz des heiligen Johannes von Nepomuk in Oratorien von ca. 1740–1770. („ein wahrer Kirchen-Held“. The performance of St. John of Nepomuk in oratorios from c. 1740-1770.). In Johannes von Nepomuk: Kult, Künste, Kommunikation, 19. 6. 2021. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name „ein wahrer Kirchen-Held“. Die Performanz des heiligen Johannes von Nepomuk in Oratorien von ca. 1740–1770.
Name in Czech „ein wahrer Kirchen-Held“. Zobrazení svatého Jana Nepomuckého v oratoriích z let 1740-1770.
Name (in English) „ein wahrer Kirchen-Held“. The performance of St. John of Nepomuk in oratorios from c. 1740-1770.
Authors PERUTKOVÁ, Jana and Marek ČERMÁK.
Edition Johannes von Nepomuk: Kult, Künste, Kommunikation, 19. 6. 2021, 2021.
Other information
Original language German
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Austria
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Jan Nepomucký; oratorium; Vídeň; Lambach; bosí karmelitáni; Anton Neumann
Keywords in English St. John of Nepomuk; oratory; Vienna; Lambach; Discalced Carmelites; Anton Neumann
Tags 18th Century, Austria, libretto, Oratorio, Vienna
Tags International impact
Changed by Changed by: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Changed: 19/4/2022 13:26.
Abstract
Verschiedene Strategien für die Gestaltung der Libretti und Musik in der Nepomuk-Oratorien werden anhand von neun unikal erhaltenen Textbüchern der Wiener Karmeliter Barfüßer von 1744–1765 gezeigt, die heute Teil einer im Stift Klosterneuburg aufbewahrten Sammlung von Libretto-Drucken sind. Weiters wird auf Notenmaterial und Musikbeispiele aus dem in den 1760er Jahren von Anton Neumann (1721–1776) komponierten Oratorium Sancti Joannis Nepomuceni zurückgegriffen, ein heute wiederentdeckter Komponisten, der hauptsächlich in Mähren tätig war und dessen Werke in zahlreichen Archiven Mitteleuropas erhalten sind – insbesondere im oberösterreichischen Benediktinerstift Lambach.
Abstract (in Czech)
V příspěvku jsou představeny různé strategie zobrazení Jana Nepomuckého v oratoriích budou ukázány na základě devíti unikátně dochovaných libret vídeňských bosých karmelitánů z let 1744-1765, které jsou dnes součástí sbírky tisků libret dochovaných v klášteře Klosterneuburg. Dále bude představen hudební materiál a hudební ukázky z oratoria Sancti Joannis Nepomuceni, které v 60. letech 18. století zkomponoval Anton Neumann (1721-1776), dnes znovuobjevený skladatel, který působil především na Moravě a jehož díla se dochovala v četných archivech ve střední Evropě - zejména v hornorakouském benediktinském opatství Lambach.
Abstract (in English)
In this paper, the different strategies of depicting John of Nepomuk in oratorios will be presented on the basis of nine uniquely preserved librettos by the Vienna Carmelites from 1744-1765, which are now part of the collection of libretto prints preserved in the Klosterneuburg monastery. Also presented will be musical material from the Oratorio Sancti Joannis Nepomuceni, composed in the 1760s by Anton Neumann (1721-1776), a now rediscovered composer who worked mainly in Moravia and whose works have been preserved in numerous archives in Central Europe - especially in the Upper Austrian Benedictine Abbey of Lambach.
Links
MUNI/A/1095/2020, interní kód MUName: Hudba a její paměť
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 20/4/2024 01:32