ROZVADSKÁ, Katarína and Petr NOVOTNÝ. Percepce neúspěchu u studentů, kteří napodruhé nesloží maturitu: kdo za to může. In XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Percepce neúspěchu u studentů, kteří napodruhé nesloží maturitu: kdo za to může
Authors ROZVADSKÁ, Katarína and Petr NOVOTNÝ.
Edition XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) vnímání neúspěchu, přesvědčení učitelů, akademická marnost, push‑out
Keywords in English perception of failure, teachers’ beliefs, academic futility, push‑out
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Katarína Rozvadská, učo 449962. Changed: 8/1/2022 19:10.
Abstract
Příspěvek prezentuje narativní analýzu percepce neúspěchu u maturitní zkoušky identifikované v životních příbězích maturantů. Retrospektivní roz‑ hovory s informanty (n = 26), kteří minimálně dvakrát neuspěli u maturitní zkoušky v letech 2018 a 2019, byly realizované na podzim 2020. Výsledky jsou příspěvkem do širší diskuze o nucených odchodech ze vzdělávání, v zahranič‑ ních výzkumech označovaných jako push‑out, a v českém kontextu přispívají k aktuálním výzkumům vnímané akademické marnosti u žáků a vnímaných přesvědčeních učitelů o žácích ve středoškolském studiu
Abstract (in English)
The paper presents a narrative analysis of the perception of failure in the graduation exam [matura] identified in graduates’ life stories. Retrospective in‑ terviews with informants (n = 26), who failed the graduation exam at least twice in 2018 and 2019, were conducted in autumn 2020. The results contribute to the broader discussion on forced early school leaving (push‑out), and in the Czech context, they contribute to current research on perceived academic futility in pupils and teachers’ beliefs of high school students.
Links
CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377, interní kód MUName: Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek (Acronym: DRAMA)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Life pathsways of unsuccessful graduates, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education
PrintDisplayed: 28/7/2024 23:22