ŠVANDOVÁ, Tereza. Možnosti podpory žáků s odlišným mateřským jazykem (Possibilities of supporting pupils with different mother tongues). In Didaktické impulsy 4. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Možnosti podpory žáků s odlišným mateřským jazykem
Name in Czech Možnosti podpory žáků s odlišným mateřským jazykem
Name (in English) Possibilities of supporting pupils with different mother tongues
Authors ŠVANDOVÁ, Tereza.
Edition Didaktické impulsy 4, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Mezinárodní vědecká konference Didaktické impulsy 4, Ostravská univerzita
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Didaktické impulsy 4
Keywords in English Didactic impulses 4
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Tereza Švandová, učo 426146. Changed: 9/1/2022 21:12.
Abstract
Příspěvek přinese stručný popis možností podpory dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem v českém vzdělávacím systému, primárně v oblasti základního vzdělávání. Jeho podstatná část bude věnována možnostem využití podpůrných patření, úpravy vzdělávacího obsahu či výuky předmětu čeština jako druhý jazyk (ČDJ). Krátce bude zmíněna také novela školského zákona, přicházející v platnost od 1. 9. 2021, a snaha o vysvětlení toho, co vše se s touto podporou mění. Stranou nezůstane ani výčet metodických a výukových materiálů vhodných k využití ve výuce a definice rozdílného pohledu legislativy na pojmy dítě/žák-cizinec a dítě/žák s OMJ.
Abstract (in English)
The paper will provide a brief description of the possibilities of supporting children and pupils with different mother tongues in the Czech education system, primarily in the field of basic education. A substantial part of it will be devoted to the possibilities of using supporting measures, modifying the educational content or teaching the subject Czech as a Second Language. The amendment to the Education Act, which came into force on 1st September 2021, and the effort to explain what is changing with this support, will also be briefly mentioned. The list of methodological and teaching materials suitable for use in teaching and the definition of a different view of legislation on the terms child / pupil-foreigner and child / pupil with different tongue will not be left out either.
Links
MUNI/A/1596/2020, interní kód MUName: Jazyková a literární komunikace IV. (Acronym: JLK4)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 21/7/2024 14:21