ZAVADILOVÁ, Barbora and Jana KORÁBOVÁ. Pedagogický leadership a řízení změny v prostředí české školy : poznatky ze vzdělávacího programu Ředitel naživo (INSTRUCTIONAL LEADERSHIP AND CHANGE MANAGEMENT IN THE CZECH SCHOOL CONTEXT : LESSONS FROM THE TRAINING COURSE REDITEL NAZIVO (LEAD LIVE)). In 29. výroční konference ČAPV (České asociace pedagogického výzkumu), 13.-15.9., Brno. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pedagogický leadership a řízení změny v prostředí české školy : poznatky ze vzdělávacího programu Ředitel naživo
Name (in English) INSTRUCTIONAL LEADERSHIP AND CHANGE MANAGEMENT IN THE CZECH SCHOOL CONTEXT : LESSONS FROM THE TRAINING COURSE REDITEL NAZIVO (LEAD LIVE)
Authors ZAVADILOVÁ, Barbora and Jana KORÁBOVÁ.
Edition 29. výroční konference ČAPV (České asociace pedagogického výzkumu), 13.-15.9., Brno, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Sborník zahrnující popis konferenčního příspěvku (strana 206)
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) vzdělávání ředitelů; řízení změny; pedagogický leadership; řízení školy; evaluační výzkum
Keywords in English principal education; change management; instructional leadership; school management; evaluation research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 21/4/2022 12:32.
Abstract
Studie se zabývá řízením kvality pedagogického procesu a řízením změn v prostředí české školy na základě dat ze vzdělávacího programu Ředitel naži‑ vo. Připravenost iniciovat ve škole změny a mobilizovat učitele ke zlepšování výuky jsou považovány klíčové (a málo probádané) charakteristiky lídrů škol. Vícepřípadová studie je založena na hloubkových rozhovorech s vedoucími pracovníky škol a focus groups s učiteli, a doplněna daty ze zpětnovazebních dotazníků. Výsledky identifikují kompetence a mechanismy umožňující realizaci změn. Je ověřena důležitost dovednosti řízení změn coby ústředního faktoru udržitelného rozvoje školy a potřeba další výzkumné pozornosti tomuto tématu.
Abstract (in English)
The study focuses on instructional leadership and change management in the Czech school environment and is based on data from a training course Reditel nazivo. The ability to initiate change and mobilise teachers for instructional im‑ provement are considered key (and little studied) characteristics of successful school leaders. The multiple case study focuses draws upon in‑depth interviews with school leaders and focus groups with teachers, complemented by feedback questionnaire data. The outcomes identify competences and mechanisms facilitat‑ ing change. The paper verifies the importance of change leadership competence as a critical factor in sustainable school improvement and identifies needs for further research on this under‑explored topic.
Links
MUNI/A/1245/2020, interní kód MUName: Kvalita ve škole (Acronym: Kva)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 8/8/2024 13:24