GMITERKOVÁ, Šárka. Všechny ty siluety, barvy a klobouky... : Ester Krumbachová jako kostýmní výtvarnice (All Those Silhouettes, Colors, and Hats… : Ester Krumbachová as a Costume Designer). In Jeřábková, Edith; Svatoňová, Kateřina. ESTER KRUMBACHOVÁ. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Are, 2021, p. 88-101. ISBN 978-80-88308-46-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Všechny ty siluety, barvy a klobouky... : Ester Krumbachová jako kostýmní výtvarnice
Name (in English) All Those Silhouettes, Colors, and Hats… : Ester Krumbachová as a Costume Designer
Authors GMITERKOVÁ, Šárka.
Edition Praha, ESTER KRUMBACHOVÁ, p. 88-101, 14 pp. 2021.
Publisher Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Are
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60405 Studies on Film, Radio and Television
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW Odkaz na webové stránky nakladatelství
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-88308-46-1
Keywords (in Czech) Ester Krumbachová; kostým; 60.léta; film; divadlo
Keywords in English Ester Krumbachová; costume; 1960s; cinema; theatre
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Michal Večeřa, Ph.D., učo 261655. Changed: 13/3/2023 14:53.
Abstract
Filmografie Ester Krumbachové jako kostýmní výtvarnice čítá v 60.letech 26 titulů, což je v kontextu daného období i profese vysoké číslo. Její činnost na tomto poli vynikala širokým žánrovým rozptylem, jemuž odpovídaly také specifické postupy; ty se v průběhu dekády, spolu s rostoucím sebevědomím výtvarnice na poli kinematografie, také notně proměňovaly. Rekonstruovat její specifickou praxi při odívání filmů, včetně myšlenkových konstrukcí vetknutých do konkrétních kombinací, siluet a doplňků, nám umožňuje dochovaný korpus materiálů v jejím osobním archivu, spolu s výpověďmi pamětníků. Protože specializovaný filmový tisk 60. let téměř, až na sporadické výjimky, nevěnoval pozornost nejrůznějším profesím pohybujícím se při natáčení jako výtvarníkům, maskérům či architektům, přinášejí zdroje z pozůstalosti Krumbachové bezprecedentní vhled do tvůrčích postupů jinak marginalizované práce. Tato studie si tak činí ambice vidět přední tituly pod hlavičkou československé nové vlny jinak – prizmatem profese nevyčnívající, málo prestižní a zřídka reflektované.
Abstract (in English)
Ester Krumbachová designed costumes for 26 films during the 1960s – quite a large number in the context of the time and the profession. Her activity stands out for its wide range of genres, which are also reflected in the approaches she took in particular works. Over the course of the decade, these approaches transformed significantly, together with her increasing self-confidence in film work. The corpus of surviving material in her newly accessed personal archive, together with the recollections of her contemporaries, allows us to reconstruct the specific steps she took in creating clothing for films, including the constructions of ideas woven into specific combinations, silhouettes, and accessories. Sources from Krumbachová’s estate provide an unprecedented view into the creative approaches of otherwise marginalized work. This essay thus aims to provide a different view of the Czechoslovak film “miracle” – through the lens of a profession that is unobtrusive, not very prestigious, and rarely studied.
Links
MUNI/A/1333/2020, interní kód MUName: Česká kinematografie jako kinematografie malého národa (Acronym: Kinematografie malého národa)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 29/9/2024 08:50