DELALANDE, Hana. Analyse des besoins en français de spécialité pour étudiants étrangers en stage professionnel en France (Needs analysis in French for specific purposes for foreign students during internships in France). Language Learning in Higher Education; Journal of the European Confederation of Language Centres in Higher Education (CercleS). BERLIN: De Gruyter, 2021, vol. 11, No 2, p. 359-373. ISSN 2191-611X. Available from: https://dx.doi.org/10.1515/cercles-2021-2028.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Analyse des besoins en français de spécialité pour étudiants étrangers en stage professionnel en France
Name in Czech Analýza potřeb v odborné francouzštině pro zahraniční studenty na pracovní stáži ve Francii
Name (in English) Needs analysis in French for specific purposes for foreign students during internships in France
Authors DELALANDE, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Language Learning in Higher Education; Journal of the European Confederation of Language Centres in Higher Education (CercleS), BERLIN, De Gruyter, 2021, 2191-611X.
Other information
Original language French
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00123671
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.1515/cercles-2021-2028
UT WoS 000717960700006
Keywords (in Czech) odborná francouzština; mezikulturní rozdíly; stáže; analýza potřeb; pracovní prostředí
Keywords in English French for specific purposes; intercultural differences; internships; needs analysis; work environment
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Mgr. Hana Delalande, učo 21978. Changed: 12/1/2022 16:01.
Abstract
Afin de rendre l'enseignement du français de spécialité plus efficace, une analyse des besoins est une étape nécessaire pour déterminer les besoins réels des étudiants qui se préparent à utiliser régulièrement la langue française au travail. Par conséquent, la coopération des universités et des entreprises ou d’autres établissements actifs sur le marché du travail est très importante. Une analyse détaillée des besoins permet d'identifier diverses situations de communication, à la fois formelles et informelles, ainsi que les manques potentiels dans la compétence linguistique des étudiants et les domaines problématiques typiques pour l'environnement de travail. Cet article présente les résultats d'une recherche qualitative sur le français de spécialité et l'expérience des étudiants tchèques lors de stages en France, en utilisant la méthode de la théorie ancrée (GTM). L'échantillon de recherche est composé de huit étudiants tchèques du double diplôme franco-tchèque d'administration publique de l'Université Masaryk et de l'Université de Rennes 1, et de leurs maîtres de stage français. En dernière année d'études, les étudiants effectuent un stage de deux mois dans les administrations publiques françaises de la ville de Rennes. Tout au long des stages, la chercheuse a mené des entretiens individuels approfondis. A partir des résultats de l’analyse approfondie et détaillée, les domaines problématiques et les besoins de développement des compétences linguistiques et interculturelles sont identifiés. L'auteure propose des thèmes à intégrer dans les cours de français de spécialité ou un nouveau cours de préparation à la mobilité internationale.
Abstract (in Czech)
Aby výuka odborné francouzštiny mohla být co nejefektivnější, analýza skutečných potřeb studentů připravujících se na používání francouzského jazyka v pracovním kontextu, se jeví jako nezbytný krok. Spolupráce univerzit a firem nebo institucí, které na trhu práce působí, je proto velice důležitá. Podrobná analýza potřeb umožní identifikovat formální a neformální komunikační situace, ale i možné nedostatky v jazykové kompetenci studentů a problematické oblasti, které jsou pro pracovní prostředí typické. Tento článek prezentuje výsledky kvalitativního výzkumu o francouzštině pro specifické účely a o zkušenosti českých studentů na stážích ve Francii, přičemž byla použita metoda zakotvené teorie (GTM). Výzkumný vzorek je složen z osmi českých studentů francouzsko-českého studia veřejné správy z Masarykovy univerzity a Univerzity v Rennes 1 a jejich francouzských mentorů. V posledním ročníku studia studenti absolvují dvouměsíční stáž na úřadech francouzské veřejné správy ve městě Rennes. Výzkumnice s nimi po celou dobu trvání stáží vedla rozsáhlé rozhovory. Na základě výsledků důkladné a podrobné analýzy jsou identifikovány problematické oblasti a potřeby rozvoje jazykových a interkulturních komunikačních kompetencí. Autorka navrhuje témata k začlenění do kurzů francouzštiny pro specifické účely nebo nový kurz přípravy na mezinárodní mobilitu.
Abstract (in English)
In order to make teaching of French for specific purposes more effective, a needs analysis is a necessary step to determine the real needs of students who prepare to use French language at work on a regular basis. Therefore, cooperation between universities and companies or authorities active in labour market is very important. A detailed needs analysis enables us to identify various communication situations, both formal and informal, as well as the possible imperfections in students' language competence and problematic areas typical for work environment. This article presents results of a qualitative research on French for specific purposes and experience of Czech students during internships in France, using the Grounded Theory Method (GTM). The research sample is composed of eight Czech students of a double degree of French-Czech Public Administration diploma from Masaryk University and University of Rennes 1, and of their French tutors. In their final year of studies, the students spend a two-month internship in French public administration authorities in the city of Rennes. Throughout the internships, the researcher conducted extensive individual interviews. Based on the findings of a thorough and detailed analysis, problematic areas and needs of language and intercultural competence development are identified. The author suggests topics to be integrated in French for specific purposes courses or a new course of an international mobility preparation.
Links
MUNI/A/1239/2020, interní kód MUName: Výuka cizích jazyků ve výzkumu (Acronym: AKTEV X)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 8/10/2024 01:02