Detailed Information on Publication Record
2021
The Organisation of Formal Education of Fencing Coaches in Hungary, Great Britain and the Czech Republic
ROČEK, Michal, Vladimír JŮVA and Kateřina JAKUBCOVÁBasic information
Original name
The Organisation of Formal Education of Fencing Coaches in Hungary, Great Britain and the Czech Republic
Name in Czech
Organizace formálního vzdělávání trenérů šermu v Maďarsku, Velké Británii a České republice
Authors
ROČEK, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Vladimír JŮVA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina JAKUBCOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Studia Sportiva, Masarykova univerzita, 2021, 1802-7679
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14510/21:00123672
Organization unit
Faculty of Sports Studies
Keywords (in Czech)
vzdělávání trenérů; šerm; trenér šermu; trenérská škola; trenérské projekty
Keywords in English
coach education; fencing; fencing coach; coaching school; coaching projects
Tags
Změněno: 23/2/2022 12:04, Mgr. Pavlína Roučová, DiS.
V originále
The paper deals with formal educational programmes for fencing coaches in Hungary, Great Britain and the Czech Republic. Based on a content analysis of mainly curricular documents, we were able to identify and describe similarities and differences in approaches to coach education. They were appa¬rent primarily on the legislative, organisational and content level. The research shows that the road to coaching excellence takes a different length of time in different countries. It is even in sharp contrast to formal licence education of some fencing federations when it comes to a bachelor study programme. Differences were also found in the approach towards the organisation of practical training. The more traditionally designed education of coaches in Hungary and the Czech Republic differed from the education in Great Britain from a philosophical and content point of view, specifically in topics such as the application of soft skills and setting, planning and assessment of goals in coaches’ practice.
In Czech
Článek se zabývá programy formálního vzdělávání trenérů šermu v Maďarsku, Velké Británii a v České republice. Na základě obsahové analýzy především kurikulárních dokumentů jsme identifikovali a popsali shody a rozdíly v přístupech k trenérskému vzdělávání, a to především z hlediska legislativních, organizačních a obsahových aspektů. Výzkum ukazuje, že cesta k trenérské excelenci trvá v různých zemích různě dlouho. Dokonce je v ostrém kontrastu s formálním licenčním vzděláváním některých šermířských federací, pokud jde o bakalářský studijní program. Rozdíly se objevují také v přístupu k organizaci praktické výuky. Tradičněji koncipované trenérské vzdělávání v Maďarsku a České republice se odlišuje od vzdělávání ve Velké Británii z filozofického i obsahového hlediska, konkrétně v tématech, jako je aplikace měkkých dovedností a dále ve vymezování, plánování a hodnocení cílů v trenérské praxi.
Links
MUNI/A/1232/2019, interní kód MU |
|