J 2021

The Organisation of Formal Education of Fencing Coaches in Hungary, Great Britain and the Czech Republic

ROČEK, Michal, Vladimír JŮVA and Kateřina JAKUBCOVÁ

Basic information

Original name

The Organisation of Formal Education of Fencing Coaches in Hungary, Great Britain and the Czech Republic

Name in Czech

Organizace formálního vzdělávání trenérů šermu v Maďarsku, Velké Británii a České republice

Authors

ROČEK, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Vladimír JŮVA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina JAKUBCOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Studia Sportiva, Masarykova univerzita, 2021, 1802-7679

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14510/21:00123672

Organization unit

Faculty of Sports Studies

Keywords (in Czech)

vzdělávání trenérů; šerm; trenér šermu; trenérská škola; trenérské projekty

Keywords in English

coach education; fencing; fencing coach; coaching school; coaching projects

Tags

Změněno: 23/2/2022 12:04, Mgr. Pavlína Roučová, DiS.

Abstract

V originále

The paper deals with formal educational programmes for fencing coaches in Hungary, Great Britain and the Czech Republic. Based on a content analysis of mainly curricular documents, we were able to identify and describe similarities and differences in approaches to coach education. They were appa¬rent primarily on the legislative, organisational and content level. The research shows that the road to coaching excellence takes a different length of time in different countries. It is even in sharp contrast to formal licence education of some fencing federations when it comes to a bachelor study programme. Differences were also found in the approach towards the organisation of practical training. The more traditionally designed education of coaches in Hungary and the Czech Republic differed from the education in Great Britain from a philosophical and content point of view, specifically in topics such as the application of soft skills and setting, planning and assessment of goals in coaches’ practice.

In Czech

Článek se zabývá programy formálního vzdělávání trenérů šermu v Maďarsku, Velké Británii a v České republice. Na základě obsahové analýzy především kurikulárních dokumentů jsme identifikovali a popsali shody a rozdíly v přístupech k trenérskému vzdělávání, a to především z hlediska legislativních, organizačních a obsahových aspektů. Výzkum ukazuje, že cesta k trenérské excelenci trvá v různých zemích různě dlouho. Dokonce je v ostrém kontrastu s formálním licenčním vzděláváním některých šermířských federací, pokud jde o bakalářský studijní program. Rozdíly se objevují také v přístupu k organizaci praktické výuky. Tradičněji koncipované trenérské vzdělávání v Maďarsku a České republice se odlišuje od vzdělávání ve Velké Británii z filozofického i obsahového hlediska, konkrétně v tématech, jako je aplikace měkkých dovedností a dále ve vymezování, plánování a hodnocení cílů v trenérské praxi.

Links

MUNI/A/1232/2019, interní kód MU
Name: Komparace formálních vzdělávacích programů trenérů šermu v Maďarsku, Velké Británii a České republice (Acronym: KFVP)
Investor: Masaryk University, Category A