JINDRA, Miroslav. Já jsem Vinnetou!?: Prvky identifikace u dětí ve věku 8-9 let s literárním dílem a divadelním představením (I'm Vinnetou !?: Elements of identification in children aged 8-9 with a literary work and a theatre performance). Online. In NOVÁKOVÁ, Ester a Ondřej PECHNÍK. XIII. studentská vědecká konference Katedry českého jazyka a literatury. 1. elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2021, p. 44-78. ISBN 978-80-210-9927-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Já jsem Vinnetou!?: Prvky identifikace u dětí ve věku 8-9 let s literárním dílem a divadelním představením
Name in Czech Já jsem Vinnetou!?: Prvky identifikace u dětí ve věku 8-9 let s literárním dílem a divadelním představením
Name (in English) I'm Vinnetou !?: Elements of identification in children aged 8-9 with a literary work and a theatre performance
Authors JINDRA, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. elektronické vyd. Brno, XIII. studentská vědecká konference Katedry českého jazyka a literatury, p. 44-78, 35 pp. 2021.
Publisher Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60206 Specific literatures
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00123716
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-9927-2
Keywords (in Czech) identifikace; recepce; literární dílo; dětský čtenář; divadelní představení; dětský divák; reflektivní dílna
Keywords in English identification; reception; literary work; children's reader; theater performance; children's spectator; reflective workshop
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: MgA. Miroslav Jindra, Ph.D., učo 476168. Changed: 22/2/2022 21:14.
Abstract
Každé umělecké dílo představuje ojedinělý prostředek komunikace, jenž individuálně působí na každého jedince, vyvolává určité obrazy, představy či emoce. Přijetí uměleckého díla ovlivňuje řada faktorů, zahrnujících individuální i sociální předpoklady recipientů. V případě recepce literárního či divadelního artefaktu dětským čtenářem i divákem je pak významným prvkem také omezená životní zkušenost. Výhodu však představuje bezprostřední a otevřený způsob komunikace dětí. Příspěvek se zabývá výzkumem identifikace dětských čtenářů a dětského divadelního publika s uměleckým dílem. Uvádí dílčí výsledky obsahové analýzy z reflektivních dílen, které doplňují a konkretizují předchozí prezentované výstupy v rámci disertačního projektu.
Abstract (in English)
Each artwork represents a unique means of communication, which individually affects each individual, evokes certain images, ideas or emotions. The acceptance of a work of art is influenced by a number of factors, including the individual and social assumptions of the recipients. In the case of a reception of a literary or theatrical artifact by a child reader and a spectator, a limited life experience is also an important element. However, the advantage is an immediate and open way of communication between children. The paper deals with the research of the identification of children's readers and children's theatrical audiences with a work of art. It presents partial results of content analysis from reflective workshops, which complement and concretize the previous presented outputs within the dissertation project.
Links
MUNI/A/1596/2020, interní kód MUName: Jazyková a literární komunikace IV. (Acronym: JLK4)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 3/10/2024 13:58