WOLFOVÁ, Kateřina, David LACKO a Zuzana SLOVÁČKOVÁ. Vybrané psychologické aspekty pracovní angažovanosti u středoškolských učitelů. In Blatný Marek; Květon Petr; Jelínek Martin. Sociální procesy a osobnost 2020 Sborník příspěvků. Brno: Masarykova univerzita. s. 221 - 227. ISBN 978-80-210-9912-8. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vybrané psychologické aspekty pracovní angažovanosti u středoškolských učitelů
Název anglicky Specific psychological aspects of work engagement among secondary school teachers
Autoři WOLFOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí), David LACKO (203 Česká republika, domácí) a Zuzana SLOVÁČKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Brno, Sociální procesy a osobnost 2020 Sborník příspěvků, od s. 221 - 227, 7 s. 2021.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50101 Psychology
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00123735
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-210-9912-8
Klíčová slova česky učitelská angažovanost; pracovní smysluplnost; vyhoření; spokojenost
Klíčová slova anglicky teachers’ engagement; work meaningfulness; burnout; satisfaction
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Eva Jandová, učo 177744. Změněno: 24. 3. 2022 13:45.
Anotace
Cílem výzkumu bylo zjistit míru pracovní angažovanosti a její vztah s vybranými psychologickými aspekty (pracovní smysluplností, syndromem vyhoření a celkovou životní spokojeností). Výzkumný soubor zahrnoval 662 středoškolských učitelů. Angažovanost byla měřena dotazníkem Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9) a dotazníkem Engaged Teachers Scale (ETS). Výsledky potvrdily pozitivní statisticky významný vztah mezi pracovní angažovaností a pracovní smysluplností (WAMI), celkovou životní spokojeností (SWLS) a osobní úspěšností (MBI-ES) a negativní statisticky významný vztah mezi dvěma zbývajícími dimenzemi dotazníku vyhoření (MBI-ES), emocionálním vyčerpáním a depersonalizací. Součástí výzkumu bylo také srovnání psychometrických vlastností obou dotazníků zjišťujících učitelskou angažovanost. Výsledky naznačují, že ETS je vhodnějším nástrojem k měření angažovanosti u učitelů.
Anotace anglicky
The research aimed to determine the level of work engagement and its relationship with selected psychological aspects (work meaningfulness, burnout syndrome, and overall life satisfaction). The research sample included 662 high school teachers. Engagement was measured by the Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9) and the Engaged Teachers Scale (ETS). The results confirmed a positive statistically significant relationship between work engagement and work meaningfulness (WAMI) overall life satisfaction (SWLS) and personal accomplishment (MBI-ES) and the negative statistically significant relationship between the two remaining dimensions of the burnout questionnaire (MBI-ES), emotional exhaustion and depersonalization. Part of the research was also a comparison of psychometric properties of both questionnaires determining teachers’ engagement. The results suggest that the ETS is a more appropriate tool for measuring teachers’ engagement.
Návaznosti
MUNI/A/1295/2020, interní kód MUNázev: Specifika pracovní angažovanosti u vybraných profesí v kontextu pandemie COVID-19 (Akronym: SPA)
Investor: Masarykova univerzita, Specifika pracovní angažovanosti u vybraných profesí v kontextu pandemie COVID-19
VytisknoutZobrazeno: 18. 4. 2024 13:23