WOLFOVÁ, Kateřina, David LACKO and Zuzana SLOVÁČKOVÁ. Vybrané psychologické aspekty pracovní angažovanosti u středoškolských učitelů (Specific psychological aspects of work engagement among secondary school teachers). Online. In Blatný Marek; Květon Petr; Jelínek Martin. Sociální procesy a osobnost 2020 Sborník příspěvků. Brno: Masarykova univerzita, 2021, p. 221 - 227. ISBN 978-80-210-9912-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vybrané psychologické aspekty pracovní angažovanosti u středoškolských učitelů
Name (in English) Specific psychological aspects of work engagement among secondary school teachers
Authors WOLFOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), David LACKO (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zuzana SLOVÁČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Brno, Sociální procesy a osobnost 2020 Sborník příspěvků, p. 221 - 227, 7 pp. 2021.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50101 Psychology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00123735
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-9912-8
Keywords (in Czech) učitelská angažovanost; pracovní smysluplnost; vyhoření; spokojenost
Keywords in English teachers’ engagement; work meaningfulness; burnout; satisfaction
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Eva Jandová, učo 177744. Changed: 24/3/2022 13:45.
Abstract
Cílem výzkumu bylo zjistit míru pracovní angažovanosti a její vztah s vybranými psychologickými aspekty (pracovní smysluplností, syndromem vyhoření a celkovou životní spokojeností). Výzkumný soubor zahrnoval 662 středoškolských učitelů. Angažovanost byla měřena dotazníkem Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9) a dotazníkem Engaged Teachers Scale (ETS). Výsledky potvrdily pozitivní statisticky významný vztah mezi pracovní angažovaností a pracovní smysluplností (WAMI), celkovou životní spokojeností (SWLS) a osobní úspěšností (MBI-ES) a negativní statisticky významný vztah mezi dvěma zbývajícími dimenzemi dotazníku vyhoření (MBI-ES), emocionálním vyčerpáním a depersonalizací. Součástí výzkumu bylo také srovnání psychometrických vlastností obou dotazníků zjišťujících učitelskou angažovanost. Výsledky naznačují, že ETS je vhodnějším nástrojem k měření angažovanosti u učitelů.
Abstract (in English)
The research aimed to determine the level of work engagement and its relationship with selected psychological aspects (work meaningfulness, burnout syndrome, and overall life satisfaction). The research sample included 662 high school teachers. Engagement was measured by the Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9) and the Engaged Teachers Scale (ETS). The results confirmed a positive statistically significant relationship between work engagement and work meaningfulness (WAMI) overall life satisfaction (SWLS) and personal accomplishment (MBI-ES) and the negative statistically significant relationship between the two remaining dimensions of the burnout questionnaire (MBI-ES), emotional exhaustion and depersonalization. Part of the research was also a comparison of psychometric properties of both questionnaires determining teachers’ engagement. The results suggest that the ETS is a more appropriate tool for measuring teachers’ engagement.
Links
MUNI/A/1295/2020, interní kód MUName: Specifika pracovní angažovanosti u vybraných profesí v kontextu pandemie COVID-19 (Acronym: SPA)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 1/5/2024 08:56