FLAŠAR, Martin. (Ne)lidská hudba? Hudba 20. století mezi subjektivitou a objektivitou ((In)human music? 20th century music between subjectivity and objectivity). In Festival filozofie, Velké Meziříčí, 10. 9. 2021. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name (Ne)lidská hudba? Hudba 20. století mezi subjektivitou a objektivitou
Name (in English) (In)human music? 20th century music between subjectivity and objectivity
Authors FLAŠAR, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Festival filozofie, Velké Meziříčí, 10. 9. 2021, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Informace o přednášce
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00119938
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English objective music; subjective music; Iannis Xenakis; Milan Kundera
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D., učo 14870. Changed: 6/4/2023 12:14.
Abstract
Milan Kundera ve svých esejích přiznává, že v hudbě Varèse a Xenakise nalezl zvláštní útěchu, která spočívá ve smíření s nevyhnutelností konečnosti. Prorokem necitovosti nazval Carl Gustav Jung Jamese Joyce ve své analýze Odyssea. Zde také přichází s tezí, že citovost je nadstavbou brutality. Vyvážení této sentimentality přinášejí proroci asentimentality, podle Junga Joyce, podle Kundery Xenakis. Podle Kundery hudba vždy svojí subjektivitou čelila objektivitě světa. Existují však okamžiky, kdy subjektivita nebo také emocionalita (která za normálních okolností vrací člověka k jeho podstatě a zmírňuje chlad intelektu) stává nástrojem brutality a zla. V takových okamžicích, se naopak objektivní hudba stává krásou, která smývá nánosy emocionality a tlumí barbarství sentimentu. Přednáška Martina Flašara vychází z této Kunderovy teze směrem k dalším úvahám o roli člověka v hudbě 20. a 21. století.
Abstract (in English)
In his essays, Milan Kundera admits that he found a special consolation in the music of Varès and Xenakis, which consists in reconciling with the inevitability of finiteness. Carl Gustav Jung called James Joyce the prophet of insensitivity in his analysis of the Odyssey. Here he also comes up with the thesis that emotionality is an extension of brutality. The balance of this sentimentality is brought about by the prophets of assentimentality, according to Jung Joyce, according to Kundera Xenakis. According to Kundera, music has always faced the objectivity of the world with its subjectivity. However, there are times when subjectivity or emotionality (which normally returns a person to his essence and alleviates the coldness of the intellect) becomes an instrument of brutality and evil. In such moments, on the contrary, objective music becomes a beauty that washes away the layers of emotionality and dampens the barbarity of sentiment. Martin Flašar's lecture is based on Kundera's thesis towards further reflections on the role of man in the music of the 20th and 21st centuries.
Links
MUNI/A/1055/2021, interní kód MUName: Umění, média a design: historické proměny, aktuální trendy a výzvy budoucnosti
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 30/8/2024 08:22