JINDRA, Miroslav. From Reading to Reception: Ways to Identification of Younger School-Age Children (8-9) with Literature. In 25th Congress of the Internation Research Society for Children's Literature: Aesthetic and Pedagogic Entanglements. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name From Reading to Reception: Ways to Identification of Younger School-Age Children (8-9) with Literature
Name in Czech Od čtení k recepci: cesty k identifikaci dětí mladšího školního věku ve věku 8-9 let s literárním dílem
Authors JINDRA, Miroslav.
Edition 25th Congress of the Internation Research Society for Children's Literature: Aesthetic and Pedagogic Entanglements, 2021.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60206 Specific literatures
Country of publisher Chile
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) recepce literárního díla; identifikace; hodiny čtení; reflektivní dílna; mladší školní věk
Keywords in English reception of a literary work; identification; reading lessons; reflective workshop; younger school age
Tags International impact
Changed by Changed by: MgA. Miroslav Jindra, Ph.D., učo 476168. Changed: 9/3/2022 10:24.
Abstract
The paper focuses on the identification of children aged 8-9 years with a literary work. Identification can be perceived as a possible approach to the concretization of individual elements in the artwork reception. It is the acceptance and identification with the literary work or its components that can tell us more about the specific way of literary work reception by a child reader. The paper reflects the research activities with a selected age group of pupils, using Lewis Carroll's book "Through the Looking-Glass". Based on a combination of different methodological approaches and research structure, including a direct reading of the book during reading lessons and a final reflective workshop, it presents survey results.
Abstract (in Czech)
Příspěvek se zaměřuje na identifikaci dětí ve věku 8-9 let s literárním dílem. Identifikaci lze vnímat jako možný přístup ke konkretizaci jednotlivých prvků v recepci uměleckého díla. Právě akceptace a ztotožnění se s literárním dílem nebo jeho složkami nám může více napovědět o specifickém způsobu recepce literárního díla dětským čtenářem. Příspěvek reflektuje výzkumné aktivity s vybranou věkovou skupinou žáků s využitím knihy Lewise Carrolla „Za zrcadlem a co tam Alenka našla“. Na základě kombinace různých metodologických přístupů a struktury výzkumu, včetně přímého čtení knihy během hodin čtení a závěrečného reflektivního workshopu, prezentuje výsledky výzkumu.
Links
MUNI/A/1596/2020, interní kód MUName: Jazyková a literární komunikace IV. (Acronym: JLK4)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 21/7/2024 14:20