D 2021

Umělecký výzkum v oblasti recepce a reflexe dětského čtenářského zážitku literárního díla K. Maye „Vinnetou“

JINDRA, Miroslav

Basic information

Original name

Umělecký výzkum v oblasti recepce a reflexe dětského čtenářského zážitku literárního díla K. Maye „Vinnetou“

Name in Czech

Umělecký výzkum v oblasti recepce a reflexe dětského čtenářského zážitku literárního díla K. Maye „Vinnetou“

Name (in English)

Artistic research in the reception and reflection field of children's reading experience in the literary artwork “Winnetou” by K. May

Authors

JINDRA, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Nitra, Akcenty literatúry pre deti a mládež: trendy, problémy, interpretácie, p. 73-92, 20 pp. 2021

Publisher

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60206 Specific literatures

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/21:00123738

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-558-1699-9

Keywords (in Czech)

dětský čtenář; umělecký výzkum; Karel May; reflektivní dílna; recepce; dotazníkové šetření

Keywords in English

children 's reader; artistic research; Karel May; reflective workshop; reception; questionnaire survey

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 3/3/2022 10:08, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Recepce a reflexe uměleckého textu dětským čtenářem představuje významnou oblast, která je založena nejen na osvojení dovedností spojených s orální reprodukcí čteného textu a jeho pochopení. Dětský čtenář vnímá literární dílo komplexně, a proto je třeba brát v úvahu jednotlivé aspekty v procesu percepce i reflexe a interpretace. Stejně jako jiná umělecká díla i literatura působí především na emocionální stránku recipienta, který skrze vlastní zkušenost rozkrývá jednotlivé součásti literárního textu. Příspěvek se zabývá jednou z oblastí uměleckého výzkumu, a to recepcí dětského čtenářství. Na základě teoretických poznatků uměleckého výzkumu pojmenovává východiska pro tvorbu a realizaci uvedeného typu výzkumu. Na příkladu práce s literární předlohou Karla Maye „Vinnetou“, který je dílčí částí výzkumu zaměřeného na identifikaci dítěte mladšího školního věku s literárním a divadelním dílem, ukazuje výsledky dotazníkového šetření.

In English

Reception and reflection of an artistic text by a child reader represents an important area, which is based not only on the acquisition of skills associated with oral reproduction of the read text and its understanding. The child's reader perceives the literary work comprehensively, and therefore it is necessary to take into account individual aspects in the process of perception as well as reflection and interpretation. Just like other works of art, literature also affects the emotional side of the recipient, who reveals the individual components of the literary text through his own experience. The article deals with one of the artistic research areas, namely the reception of child readers. Based on artistic research theoretical knowledge, it names the starting points for the creation and implementation of this research type. On the example of working with the literary artwork "Winnetou" by Karel May, which is a part of the research focused on identification of younger school age children with a literary work and theatrical performance, it shows the results of a questionnaire survey.

Links

MUNI/A/1596/2020, interní kód MU
Name: Jazyková a literární komunikace IV. (Acronym: JLK4)
Investor: Masaryk University