Detailed Information on Publication Record
2021
Umělecký výzkum v oblasti recepce a reflexe dětského čtenářského zážitku literárního díla K. Maye „Vinnetou“
JINDRA, MiroslavBasic information
Original name
Umělecký výzkum v oblasti recepce a reflexe dětského čtenářského zážitku literárního díla K. Maye „Vinnetou“
Name in Czech
Umělecký výzkum v oblasti recepce a reflexe dětského čtenářského zážitku literárního díla K. Maye „Vinnetou“
Name (in English)
Artistic research in the reception and reflection field of children's reading experience in the literary artwork “Winnetou” by K. May
Authors
JINDRA, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Nitra, Akcenty literatúry pre deti a mládež: trendy, problémy, interpretácie, p. 73-92, 20 pp. 2021
Publisher
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60206 Specific literatures
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/21:00123738
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-558-1699-9
Keywords (in Czech)
dětský čtenář; umělecký výzkum; Karel May; reflektivní dílna; recepce; dotazníkové šetření
Keywords in English
children 's reader; artistic research; Karel May; reflective workshop; reception; questionnaire survey
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 3/3/2022 10:08, Dana Nesnídalová
V originále
Recepce a reflexe uměleckého textu dětským čtenářem představuje významnou oblast, která je založena nejen na osvojení dovedností spojených s orální reprodukcí čteného textu a jeho pochopení. Dětský čtenář vnímá literární dílo komplexně, a proto je třeba brát v úvahu jednotlivé aspekty v procesu percepce i reflexe a interpretace. Stejně jako jiná umělecká díla i literatura působí především na emocionální stránku recipienta, který skrze vlastní zkušenost rozkrývá jednotlivé součásti literárního textu. Příspěvek se zabývá jednou z oblastí uměleckého výzkumu, a to recepcí dětského čtenářství. Na základě teoretických poznatků uměleckého výzkumu pojmenovává východiska pro tvorbu a realizaci uvedeného typu výzkumu. Na příkladu práce s literární předlohou Karla Maye „Vinnetou“, který je dílčí částí výzkumu zaměřeného na identifikaci dítěte mladšího školního věku s literárním a divadelním dílem, ukazuje výsledky dotazníkového šetření.
In English
Reception and reflection of an artistic text by a child reader represents an important area, which is based not only on the acquisition of skills associated with oral reproduction of the read text and its understanding. The child's reader perceives the literary work comprehensively, and therefore it is necessary to take into account individual aspects in the process of perception as well as reflection and interpretation. Just like other works of art, literature also affects the emotional side of the recipient, who reveals the individual components of the literary text through his own experience. The article deals with one of the artistic research areas, namely the reception of child readers. Based on artistic research theoretical knowledge, it names the starting points for the creation and implementation of this research type. On the example of working with the literary artwork "Winnetou" by Karel May, which is a part of the research focused on identification of younger school age children with a literary work and theatrical performance, it shows the results of a questionnaire survey.
Links
MUNI/A/1596/2020, interní kód MU |
|