JINDRA, Miroslav. Umělecký výzkum v oblasti recepce a reflexe dětského čtenářského zážitku literárního díla K. Maye „Vinnetou“ (Artistic research in the reception and reflection field of children's reading experience in the literary artwork “Winnetou” by K. May). In HRAŠKOVÁ, Mariana a Petra KAIZEROVÁ. Akcenty literatúry pre deti a mládež: trendy, problémy, interpretácie. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2021, p. 73-92. ISBN 978-80-558-1699-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Umělecký výzkum v oblasti recepce a reflexe dětského čtenářského zážitku literárního díla K. Maye „Vinnetou“
Name in Czech Umělecký výzkum v oblasti recepce a reflexe dětského čtenářského zážitku literárního díla K. Maye „Vinnetou“
Name (in English) Artistic research in the reception and reflection field of children's reading experience in the literary artwork “Winnetou” by K. May
Authors JINDRA, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Nitra, Akcenty literatúry pre deti a mládež: trendy, problémy, interpretácie, p. 73-92, 20 pp. 2021.
Publisher Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60206 Specific literatures
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00123738
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-558-1699-9
Keywords (in Czech) dětský čtenář; umělecký výzkum; Karel May; reflektivní dílna; recepce; dotazníkové šetření
Keywords in English children 's reader; artistic research; Karel May; reflective workshop; reception; questionnaire survey
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 3/3/2022 10:08.
Abstract
Recepce a reflexe uměleckého textu dětským čtenářem představuje významnou oblast, která je založena nejen na osvojení dovedností spojených s orální reprodukcí čteného textu a jeho pochopení. Dětský čtenář vnímá literární dílo komplexně, a proto je třeba brát v úvahu jednotlivé aspekty v procesu percepce i reflexe a interpretace. Stejně jako jiná umělecká díla i literatura působí především na emocionální stránku recipienta, který skrze vlastní zkušenost rozkrývá jednotlivé součásti literárního textu. Příspěvek se zabývá jednou z oblastí uměleckého výzkumu, a to recepcí dětského čtenářství. Na základě teoretických poznatků uměleckého výzkumu pojmenovává východiska pro tvorbu a realizaci uvedeného typu výzkumu. Na příkladu práce s literární předlohou Karla Maye „Vinnetou“, který je dílčí částí výzkumu zaměřeného na identifikaci dítěte mladšího školního věku s literárním a divadelním dílem, ukazuje výsledky dotazníkového šetření.
Abstract (in English)
Reception and reflection of an artistic text by a child reader represents an important area, which is based not only on the acquisition of skills associated with oral reproduction of the read text and its understanding. The child's reader perceives the literary work comprehensively, and therefore it is necessary to take into account individual aspects in the process of perception as well as reflection and interpretation. Just like other works of art, literature also affects the emotional side of the recipient, who reveals the individual components of the literary text through his own experience. The article deals with one of the artistic research areas, namely the reception of child readers. Based on artistic research theoretical knowledge, it names the starting points for the creation and implementation of this research type. On the example of working with the literary artwork "Winnetou" by Karel May, which is a part of the research focused on identification of younger school age children with a literary work and theatrical performance, it shows the results of a questionnaire survey.
Links
MUNI/A/1596/2020, interní kód MUName: Jazyková a literární komunikace IV. (Acronym: JLK4)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 21/7/2024 14:16