MIKULOVÁ, Iva. Revize národních mýtů Dušanem D. Pařízkem (Dušan D. Pařízek's revision of national myths). Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2021, vol. 24, No 2, p. 116-141. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2021-2-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Revize národních mýtů Dušanem D. Pařízkem
Name (in English) Dušan D. Pařízek's revision of national myths
Authors MIKULOVÁ, Iva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1803-845X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00123752
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/TY2021-2-9
Keywords (in Czech) Dušan D. Pařízek; Wilhelm Tell; König Ottokars Glück und Ende; Die Hermannsschlacht; národní mýtus
Keywords in English Dušan D. Pařízek; Wilhelm Tell; König Ottokars Glück und Ende; Die Hermannsschlacht; national myth
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Lucie Racyn, učo 445546. Changed: 19/5/2022 13:16.
Abstract
Cílem příspěvku je analyzovat inscenační postupy režiséra Dušana D. Pařízka na příkladu tří vybraných inscenací: Wilhelm Tell, Schauspielhaus Zürich, Pfauen, 2013; König Ottokars Glück und Ende, Volkstheater Wien, 2019, a Die Hermannsschlacht, Schauspiel Leipzig, 2019. V těchto inscenacích se Pařízek snaží rekonceptualizovat stávající interpretační a jevištní tradici těchto národních mýtů v zemích jejich vzniku. Autorka studie nahlíží Pařízkovy interpretační postupy, zaměřuje se na dramaturgické úpravy textů, scénické pojetí a herectví. Reflektuje také kritické zhodnocení režisérovy tvorby. Jedním z cílů studie je nahlédnout Pařízkovu tvorbu jako apelativní a kriticky vymezující se vůči aktuálnímu politickému dění ve střední Evropě.
Abstract (in English)
The aim of this contribution is to analyse Dušan D. Pařízek's directing method using the following three selected productions: Wilhelm Tell, Schauspielhaus Zürich, Pfauen, 2013; König Ottokars Glück und Ende, Volkstheater Wien, 2019, and Die Hermannsschlacht, Schauspiel Leipzig, 2019. In these productions, Pařízek tries to reconceptualise the existing interpretative and stage tradition of the national myths in the countries of their origin (Switzerland, Austria, and Germany). The author of the article examines Pařízek's interpretative approach, focuses on the dramaturgical adaptation of the texts, scenic concepts, and acting. She furthermore reflects the critical response to the director's work. One of the aims of the article is to view Pařízek's work as appellative and critical towards the current political happenings in Central Europe.
Links
MUNI/A/1533/2020, interní kód MUName: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích II. (Acronym: DIVADLO)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 20/7/2024 07:30