ČERVÁK, Patrik. Tónorodová ambivalence v klavírní a komorní instrumentální tvorbě Francise Poulenca (Major/minor ambivalence in the Piano and Chamber Instrumental Work of Francis Poulenc). Opus musicum. Brno: Opus musicum o.p.s., 2021, vol. 53, No 2, p. 6-25. ISSN 0862-8505.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Tónorodová ambivalence v klavírní a komorní instrumentální tvorbě Francise Poulenca
Name in Czech Tónorodová ambivalence v klavírní a komorní instrumentální tvorbě Francise Poulenca
Name (in English) Major/minor ambivalence in the Piano and Chamber Instrumental Work of Francis Poulenc
Authors ČERVÁK, Patrik (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Opus musicum, Brno, Opus musicum o.p.s. 2021, 0862-8505.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Web výsledku
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Francis Poulenc; neoklasicismus; francouzská hudba; analýza; komorní hudba
Keywords in English Francis Poulenc; neoclassicism; French Music; Analysis; Chamber Music
Tags analýza, Francis Poulenc, neoklasicismus
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Changed: 1/6/2024 15:53.
Abstract
Studie analyzuje jeden z nejtypičtějších znaků harmonického vyjadřování Francise Poulenca - tónorodovou ambivalenci, tedy rychlé střídání durového a mollového tónorodu v rámci krátkých hudebních úseků. Tento jev pomocí analýzy konfrontuje s podobným, ačkoliv zcela odlišným používáním tohoto fenoménu např. u Bohuslava Martinů či Daria Milhauda.
Abstract (in English)
The study analyses one of the most typical phenomena of Francis Poulenc's harmonic language; major/minor oscillation during very short musical sections. This feature confronts with similar use in the work of Bohuslav Martinů or Darius Milhaud.
PrintDisplayed: 5/9/2024 04:47