D 2021

Marketing prodeje nemovitých věcí a daňové souvislosti

PAPAVASILEVSKÁ, Sandra and Martina VAVŘÍKOVÁ

Basic information

Original name

Marketing prodeje nemovitých věcí a daňové souvislosti

Name in Czech

Marketing prodeje nemovitých věcí a daňové souvislosti

Name (in English)

Real estate sales marketing and tax context

Authors

PAPAVASILEVSKÁ, Sandra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martina VAVŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, COFOLA 2021 : část 3, p. 498-517, 20 pp. 2021

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50501 Law

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14220/21:00123771

Organization unit

Faculty of Law

ISBN

978-80-210-8628-9

Keywords (in Czech)

Daň z nabytí nemovitých věcí; marketing; prodej nemovitých věcí; reklama; propagace

Keywords in English

Real Estate Transfer Tax; Marketing; Real Estate Sale; Advertising; Promotion

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 1/3/2022 15:42, Mgr. Petra Georgala

Abstract

V originále

Příspěvek představuje moderní marketingové metody cílené na zefektivnění uskutečnění prodeje nemovitých věcí v souvislosti s vybranými daňovými povinnostmi, které se k dané propagaci a následnému prodeji vážou. Autorky se domnívají, že spolu se zrušením daně z nabytí nemovitých věcí zájem o koupi nemovitých věcí vzroste a prodejcům se tak nabídne reagovat na zvýšenou poptávku a investovat své prostředky do efektivnějších a moderních marketingových nástrojů, které si vyžaduje technologický pokrok dnešní doby. Zároveň je tak úkolem textu zmapovat stěžejní povinnosti podnikajících subjektů, kteří nemovité věci nabízejí k prodeji, dále charakterizovat povahu takové reklamy z hlediska právní regulace, a nakonec komplexně zhodnotit, z hlediska četnosti povinností související s prodejem, vliv daňových povinností na podobu marketingu prodávajících subjektů. Autorky v textu docházejí ke zjištění, že právní regulace prodeje nemovitosti si zaslouží dostát legislativních změn, které mohou usnadnit marketing i prodej. Příspěvek v širším kontextu řeší střet právní regulace reklamy a daňového práva a akcentuje tak na důležitost multioborového pohledu na tuto problematiku.

In English

This contribution highlights the use of various marketing methods that improve the sale of a real estate in correlation with selected tax obligations related to the promotion and subsequent sale. According to authors opinion, with the real estate transfer tax being abolished, an increase of the sale of real estates could be the outcome. Sellers will thus have the chance to respond to such demand and consider using effective and modern marketing tools that are required with respect to the latest technological advances. At the same time, the text aims to 1) map key obligations of business entities that sell real estate 2) characterize the nature of these advertisements from the legislative point of view 3) and thus comprehensively evaluate, in terms of frequency of obligations, possibilities and downfalls of this business environment. Authors make the conclusion that the legal regulation of real estate sales deserves various legislative changes. In a broader context, the paper addresses the conflict between the legal regulation of advertising and tax law and emphasizes the importance of a multidisciplinary view of this issue.

Links

MUNI/A/1511/2020, interní kód MU
Name: Reformy majetkových daní (Acronym: Remad)
Investor: Masaryk University