DRURY SOJKOVÁ, Alena. Tělo, koncept a fenomén participace. In Hana Stehlíková Babyrádová; Alena Drury Sojková. Participace v umění a ve výchově. Dokořán/ Masarykova univerzita, 2021, p. 31-56. ISBN 978-80-210-9969-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Tělo, koncept a fenomén participace
Authors DRURY SOJKOVÁ, Alena.
Edition Participace v umění a ve výchově, p. 31-56, 26 pp. 2021.
Publisher Dokořán/ Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-9969-2
Keywords (in Czech) performance art, tělo, participace, konceptuální umění, akční umění, výtvarná akce
Keywords in English performance art, body, participation, conceptual art, action art, art event
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 21/3/2022 11:29.
Abstract
Kolektivní performance jako nové výtvarné médium bylo přijato do světa současného umění v druhé polovině 20. století. Tento text se zabývá nejen vývojem výtvarné formy performance v umělecké komunitě směrem do veřejného prostoru, ale také jeho pozicí a integrací do výchovně vzdělávacího procesu. Co je podstatou tělového umění a jak se dá performance art uchovat po skončení akce? Jakými tématy a jakými prostředky lze formu umění, kde je vlastním výsledkem proces nikoli produkt zprostředkovat ve výuce umění způsobem, který je srozumitelný pro děti školního věku? Hledání odpovědí je cestou, která se prolíná s obory humanitními, přírodovědnými i se světem nejnovějších technologií. Schopnost performance art „vtáhnout“ diváka do děje a světa emocí je velmi silná. Participace diváka na tvorbě individuálního zážitku, který představuje hodnotu sám o sobě, mění vnímání podstaty umění a tím i jeho roli ve společnosti.
Abstract (in English)
Performance art as a new medium was accepted into the world of contemporary art in the second half of the 20th Century. This paper focuses on the development of performance art in the artistic community towards the public space and also on its position and integration into the educational process. What is the essence of body art and how can performance art be preserved after the event finishes? What themes and means can be used to mediate an art form where the outcome is the process rather than a product in an attractive way to school children in an art education lecture? Finding answers is a path that combines the humanities, sciences and the world of the latest technologies. The ability of performance art to "draw" the viewer into the event and the world of emotions is very strong. The viewer's participation in the creation of an individual experience representing value in itself, changes the perception of the essence of art and thus its role in society.
Links
MUNI/A/1593/2020, interní kód MUName: Výtvarná pedagogika v prostředí reálných a virtuálních světů (Acronym: Výtvarná pedagogika)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 28/7/2024 08:25