STADLEROVÁ, Hana. EXPRESIVNÍ VÝTVARNÝ PROJEV DÍTĚTE V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNOSTI JEHO ROZVOJE (AN EXPRESSIVE ARTISTIC DISPLAY OF THE CHILD IN PRESCHOOL EDUCATION AND POSSIBILITIES OF ITS DEVELOPMENT). Online. In Valachová, D., Kováčová, B. EXPRESIVITA VO VÝCHOVE IV. první. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2021, p. 65-76. ISBN 978-80-223-5265-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name EXPRESIVNÍ VÝTVARNÝ PROJEV DÍTĚTE V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNOSTI JEHO ROZVOJE
Name (in English) AN EXPRESSIVE ARTISTIC DISPLAY OF THE CHILD IN PRESCHOOL EDUCATION AND POSSIBILITIES OF ITS DEVELOPMENT
Authors STADLEROVÁ, Hana.
Edition první. Bratislava, EXPRESIVITA VO VÝCHOVE IV, p. 65-76, 12 pp. 2021.
Publisher Univerzita Komenského v Bratislave
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-223-5265-9
Keywords (in Czech) předškolní vzdělávání; cíle vzdělávání; výtvarný projev dítěte; expresivita; nabídka výtvarných činností; přínos tvorby
Keywords in English early childhood education; the objectives of education; the artistic expression of the child; expressiveness; offer of artistic activities; the contribution of creation
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 18/2/2022 13:31.
Abstract
Výtvarné činnosti byly vždy součástí předškolního vzdělávání. Učitelům mateřských škol jsou známy jeho priority, cíle a obsahy, měli by ze závazného dokumentu i vyčíst, že výtvarná činnost by měla mít oporu ve spontánních aktivitách dětí, jejich plánech, představách, zájmech a zážitcích, což akcentuje i platný kurikulární dokument. Realizované výzkumné šetření, které proběhlo v roce 2020, poukázalo na skutečnosti, že nabízené výtvarné činnosti nejsou vždy souladu s obsahy předškolního vzdělávání. Upozornilo mimo jiné na to, že některé potlačují expresivní projev dítěte. Tato skutečnost se stala výzvou pro intervence do praxe mateřských škol. Příspěvek přiblíží příklady dobré praxe, které potvrzují možnosti, jak expresivní výtvarný projev dětí podporovat a rozvíjet, a to v kontextu s cíli předškolního vzdělávání.
Abstract (in English)
Artistic activities have always been part of preschool education. Kindergarten teachers are familiar with its priorities, goals and contents. They should also read from the binding document that artistic activities should have a foothold in children's spontaneous activities, their plans, ideas, interests, and experiences, which is accentuated by the valid curricular document. This research survey carried out in 2020 highlighted that the artistic activities offered are not always in line with the content of preschool education. It pointed out, among other things, that some suppress the expressive expression of the child. It has become a challenge for interventions in the practice of kindergartens. This paper will give an example of good practice that confirms the possibilities of promoting and developing expressive artistic expression of children, in the context of preschool education objectives.
Links
MUNI/A/1593/2020, interní kód MUName: Výtvarná pedagogika v prostředí reálných a virtuálních světů (Acronym: Výtvarná pedagogika)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 8/7/2024 09:01