R 2021

Software pro měření kvantitativního usuzování dětí (Triton a hladový oceán)

PORTEŠOVÁ, Šárka, Michal JABŮREK, Ondřej STRAKA, Adam ŤÁPAL, Zdeněk NOVÁK et. al.

Basic information

Original name

Software pro měření kvantitativního usuzování dětí (Triton a hladový oceán)

Name (in English)

Software for Measuring Children's Quantitative Reasoning (Triton and the Hungry Ocean)

Authors

PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michal JABŮREK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ondřej STRAKA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Adam ŤÁPAL (203 Czech Republic, belonging to the institution), Zdeněk NOVÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Martin BÍZA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan KOTTMAN (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr PALÍŠEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

2021

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Software

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/21:00119594

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

software; diagnostika; inteligence; kvantitativní usuzování; hry; nadání

Keywords in English

software; assessment; intelligence; quantitative reasoning; games; giftedness

Technical parameters

Software zahrnuje jednak komplexní prostředí pro prezentaci úloh měřících cílovou schopnost, tj. kvantitativní usuzování, a dále nezbytné nástroje nutné pro organizaci samotného procesu hromadného testování (např. evidence informovaných souhlasů a zpřístupnění testování konkrétnímu dítěti v závislosti na tom, zda souhlas byl či nebyl udělen) a pro správu naměřených dat (vč. jejich zpřístupnění rodičům/zákonným zástupcům). Dále software implementuje postupy pro vyhodnocení výsledků testované osoby s využitím jednoparametrového IRT modelu (Raschova modelu), uživatelům (tj. zpravidla rodičům a zákonným zástupcům) jsou po vyhodnocení sděleny informace vycházející z bodových odhadů a k nim příslušející chyby měření. Mimo primárního využití pro plošnou diagnostiku kognitivních schopností je software navržen tak, aby umožňoval cílené úpravy herního prostředí pro využití k experimentálním či výzkumným účelům.

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 8/3/2022 15:48, Mgr. Blanka Farkašová

Abstract

V originále

Software „Triton“ byl vytvořen pro měření úrovně kvantitativního usuzování posuzovaných osob. V rámci C-H-C teorie inteligence spadá kvantitativní usuzování pod širokou schopnost fluidního usuzování, což je schopnost úspěšně řešit nové problémy, které vyžadují logické myšlení a nelze je v úplnosti vyřešit pouze s využitím již dříve osvojených postupů a algoritmů. V tomto konkrétním případě se logické myšlení vztahuje k počtům, množstvím, vzájemným poměrům a podobným jevům. Software využívá tzv. game-based assessment (GBA) přístupu za účelem zvýšení motivace a snížení testové úzkosti u posuzovaných osob: úlohy jsou zarámovány jako počítačová hra, včetně využití herních prvků, jako je příběh, grafika, zvuky na pozadí, body atd. V případě tohoto konkrétního nástroje je hra zasazena do podmořského prostředí, a úkolem hráče je vyrovnat sílu jednotlivých skupin ryb a dalších mořských živočichů. Software je primárně určen pro identifikaci nadaných dětí, zároveň ale jeho normy pokrývají téměř celý rozsah měřené schopnosti. Tento software je založený na moderních výzkumných poznatcích v oblasti psychologie kognitivních schopností a umožňuje hromadné testování i na potenciálně velmi rozsáhlých populacích dětí, které se realizuje on-line. V českém prostředí jde svojí podstatou o unikátní produkt. Bezprostředně po samotné administraci provede program i vyhodnocení výsledků testované osoby, na základě norem získaných při standardizaci na řádově stovkách dětí v rámci několika krajů České republiky. Pro vyhodnocení výsledků se využívá IRT přístup, v softwaru je za tímto účelem implementován Raschův model. Kromě okamžitého užitku spočívajících v poskytnutí informací o schopnostech dítěte jeho rodičům či pedagogům je program dále napojen na rozsáhlou databázi, což umožňuje získávání, uchování poznatků a jejich další analýzy.

In English

The “Triton” software is designed to measure the level of quantitative reasoning in assessed individuals. The quantitative reasoning pertains – in the framework of C-H-C theory of intelligence – to a broader ability of fluid reasoning, i.e. the ability to successfully solve novel problems that call for logical thinking and that cannot be fully solved be means of already known procedures and algorithms. In this particular case, the logical reasoning bears on counts, quantities, ratios and other similar phenomena. To increase the engagement of assessed individuals and to reduce their test anxiety, the program makes use of a game-based assessment (GBA) paradigm: the tasks are framed as a computer game, including gamified features, such as a simple narrative, comics, sounds, points, etc. In this particular tool the game is set in a submarine environment, where the player has to balance the strength of various groups of fish and other sea animals. The software is primarily intended to identify gifted children, but at the same time its norms cover almost whole range of the measured ability. This software is based on modern scientific knowledge in the domain of psychology of cognitive abilities. It allows group testing, which is carried out on-line, even in the case of potentially very large populations of children. In the Czech context the product is unique by its nature. Immediately after the administration itself, the program evaluates the outcomes on the basis of the norms acquired in the standardization with several hundred children in a number of regions of the Czech Republic. An IRT approach is used for the evaluation of the outcomes, the software implements Rasch model to this end. Beside immediate benefits in the form of providing information about the child´s abilities to his/her parents or teachers, the program is also linked to a large database, which enables acquiring and storing the information and its further analyses.

Links

GA17-14715S, research and development project
Name: Vývoj metakognitivních schopností u nadaných dětí (Acronym: METAKO)
Investor: Czech Science Foundation
MUNI/A/1458/2020, interní kód MU
Name: Doménově specifické schopnosti intelektově nadaných žáků
Investor: Masaryk University