MAZÁČOVÁ, Pavlína and Kristýna KALMÁROVÁ. Digitalizované kulturní dědictví jako příležitost k rozvíjení informační a digitální gramotnosti středoškoláků (Digitized Cultural Heritage as a Means of Developing Information and Digital Literacy of High School Students). In OpenAlt 2021. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Digitalizované kulturní dědictví jako příležitost k rozvíjení informační a digitální gramotnosti středoškoláků
Name in Czech Digitalizované kulturní dědictví jako příležitost k rozvíjení informační a digitální gramotnosti středoškoláků
Name (in English) Digitized Cultural Heritage as a Means of Developing Information and Digital Literacy of High School Students
Authors MAZÁČOVÁ, Pavlína and Kristýna KALMÁROVÁ.
Edition OpenAlt 2021, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) vzdělávání; digitalizované kulturní dědictví; gymnaziální vzdělávání; humanitní vědy; informační gramotnost; digitální gramotnost
Keywords in English education; digitized cultural heritage; high school education; humanities; information literacy; digital literacy
Tags digitální vzdělávání, Humanitní vědy dokořán
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D., učo 6795. Changed: 21/2/2022 00:15.
Abstract
V příspěvku představíme projekt Humanitní vědy dokořán, který běží na Katedře informačních studií a knihovnictví FF MU. Cílem projektu je vytvořit a nabídnout gymnáziím digitální vzdělávací zdroje využívající digitalizovaného kulturního dědictví z online sbírek FF MU a MZK. Ukážeme si, jak za pomoci open-source nástroje Twine vytvářet podklady pro badatelsky orientovanou výuku, v níž středoškoláci rozvíjejí jak oborové znalosti z oblasti humanitních věd, tak kompetence v kritické práci s informacemi a digitální gramotnost.
Abstract (in English)
In this paper, we will present the Humanitní vědy dokořán project, which is currently run by the Department of Information Studies and Library Studies, Faculty of Arts, Masaryk University. The aim of the project is to create digital educational resources using digitized cultural heritage provided by the online collections of the Faculty of Arts, Masaryk University, and the Moravian Library. In our presentation, we will share our experience with creating materials for research-oriented teaching using an open-source online tool Twine, which would help the high school students to develop both knowledge of humanities, and critical work with information resources, as well as their digital literacy.
Links
CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_067/0012281, interní kód MUName: Humanitní vědy dokořán
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education
PrintDisplayed: 11/10/2024 14:20