BRÁZDIL, Jan. Role zvyku a racionalizace v morálním charakteru (The Role of Habit and Automation in Moral Character). Pro-Fil. Masarykova univerzita, 2021, vol. 22, No 2, p. 1-13. ISSN 1212-9097. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/pf21-2-2426.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Role zvyku a racionalizace v morálním charakteru
Name (in English) The Role of Habit and Automation in Moral Character
Authors BRÁZDIL, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pro-Fil, Masarykova univerzita, 2021, 1212-9097.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00123849
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/pf21-2-2426
Keywords (in Czech) morální charakter; ctnost; automatizace; zvyk; Aristotelés
Keywords in English moral character; virtue; automation; habit; Aristotle
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Changed: 6/6/2023 15:51.
Abstract
Ve své práci se v rámci aktualizace klasického Aristotelova konceptu morálního charakteru věnuji pojmu zvyku (habit) a otázce automatizace mentálních procesů. Dokazuji, že pojetí ctnosti jako zvyku, chápaného jako rutinní a zautomatizovaná činnost, při které nejsme schopni předložit skutečný důvod pro své jednání, není konzistentní s klasickou Aristotelovou teorií. Můj důkaz vychází z analýzy pojmu záměrná volba (proairésis) a za proponenty kritizovaného směru jsou představeni Bill Pollard a Matt Stichter. Větší část této práce pak věnuji filozofce Nancy Snowové a jejímu komplexnímu konceptu ctnosti, ve kterém mimo jiné navazuje na zvykové pojetí Pollarda a který spojuje s morální odborností (moral expertise). Namítám zde a dokazuji, že její odmítnutí zdůvodnění jednání jako podmínky ctnostného činu není vhodnou aktualizací klasického konceptu morálního charakteru, tj. není vhodným rozvedením ani adekvátní revizí tohoto konceptu. Na základě psychologického výzkumu odbornosti můžeme totiž předložit stejně tak dobré důvody, proč je možné a žádoucí, aby morální odborník svá jednání byl sto zdůvodnit.
Abstract (in English)
In my article, as a part of an attempt to update Aristotle’s classic concept of moral character, I address the concept of habit and the issue of automation of mental processes. I argue that the concept of virtue as a habit, understood as a routine and automated activity in which we are unable to present actual reasons for our actions, is not consistent with the classical theory of Aristotle. My argument is based on an analysis of the term ‘deliberate choice’(proairésis) and I present Bill Pollard and Matt Stichter as the proponents of the criticized direction. However, I dedicate most of the paper to the philosopher Nancy Snow and her complex concept of virtue, in which she, among other things, follows the conception of Pollard, and which she connects with the notion of moral expertise. Here I make an objection and argue that her rejection of the justification for an action as a condition of a virtuous action is not a satisfactory update of the classical concept of moral character, i.e., it is not a suitable development or an adequate revision of the concept. On the basis of psychological research of expertise, we can present equally good reasons why it is possible and desirable for a moral expert to be able to justify his actions.
Links
MUNI/A/1152/2020, interní kód MUName: Aristotelova praktická filosofie v současné perspektivě
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 29/7/2024 03:25