LUBĚNOVÁ MORALES, Anna. « Lire pour plaisir » : activité oubliée ou redécouverte ? ("Pleasure reading": an activity forgotten or rediscovered?). In XXIVe Ecole doctorale des Pays de Vysegrad: Autour du texte dans les études françaises. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name « Lire pour plaisir » : activité oubliée ou redécouverte ?
Name in Czech "Čtení pro zábavu": zapomenutá nebo znovuobjevená aktivita?
Name (in English) "Pleasure reading": an activity forgotten or rediscovered?
Authors LUBĚNOVÁ MORALES, Anna.
Edition XXIVe Ecole doctorale des Pays de Vysegrad: Autour du texte dans les études françaises, 2021.
Other information
Original language French
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Odkaz na program konference
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) volnočasové čtení; čtení pro zábavu; literatura ve výuce francouzštiny; litrerární text; porozumění textu
Keywords in English voluntary reading; reading for pleasure; literature in FSL; literary text; reading comprehension
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Anna Luběnová Morales, učo 471717. Changed: 25/3/2022 11:42.
Abstract
Comment l’enseignement de la littérature et la lecture des textes littéraires permettent-ils d’améliorer la compréhension écrite des élèves du FLE ? Comment les enseignants peuvent-ils intégrer et promouvoir la « lecture pour plaisir » dans leurs classes de FLE ? Ce sont des questions qui orientent la présente recherche autour du terme de « lire comme activité de loisir » (trouvant plus explicitement dans le Volume complémentaire du Cadre Européen commun de référence pour les langues (2018)).La notion est fréquemment utilisée par nombreux enseignants des langues étrangères, mais elle n’est ni proprement expliquée ni formellement ancrée dans des guides pédagogiques. Par conséquent, l’objectif de la contribution était d’analyser et de comparer quelques recherches récentes sur cette activité et son influence sur la compréhension écrite dans les langues étrangères, notamment en français.
Abstract (in Czech)
Jak výuka literatury a četby literárních textů pomáhá rozvíjet porozumění textu u studentů francouzštiny jako cizího jazyka? Jak mohou učitelé zapojit a podporovat „čtení pro zábavu“ ve svých hodinách francouzštiny? Na tyto otázky hledá odpověď současný výzkum zabývající se pojmem „čtení pro zábavu“ (který je konkrétněji uveden v Doplňku Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (2018)). Tento pojem je často používán mnoha učiteli cizích jazyků, ale není ani řádně vysvětlen, ani formálně zakotven v metodických příručkách pro učitele. Cílem příspěvku bylo analyzovat a porovnat některé nedávné výzkumy zabývající se tímto pojmem a jeho vlivem na porozumění psanému textu v cizích jazycích, zejména ve francouzštině.
Abstract (in English)
How does the teaching of literature and reading of literary texts improve the written comprehension of FSL students? How can teachers integrate and promote “reading for pleasure” in their FSL classes? These are the questions that guide the present research around the term "reading for pleasure" (finding more explicitly in the Complementary Volume of the Common European Framework of Reference for Languages (2018)). The term is frequently used by many teachers of foreign languages, but it is neither properly explained nor formally anchored in teachers' guides. Consequently, the objective of this contribution was to analyze and compare some recent research on this topic and its influence on written comprehension in foreign languages, particularly in French.
Links
MUNI/A/1239/2020, interní kód MUName: Výuka cizích jazyků ve výzkumu (Acronym: AKTEV X)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 29/7/2024 07:27