MÁROVÁ, Ivana. Stimulace percepčně kognitivních funkcí v předškolním věku jako prevence vzniku specifických poruch učení (International Conference for the Inclusion of People with Special Educational Needs - ICIPSEN 2021). In Mezinárodní konference pro inkluzi osob se speciálními vzdělávacími potřebami - ICIPSEN 2021. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Stimulace percepčně kognitivních funkcí v předškolním věku jako prevence vzniku specifických poruch učení
Name in Czech Stimulation of cognitive perceptual functions in preschool age as a prevention of specific learning disabilities
Name (in English) International Conference for the Inclusion of People with Special Educational Needs - ICIPSEN 2021
Authors MÁROVÁ, Ivana.
Edition Mezinárodní konference pro inkluzi osob se speciálními vzdělávacími potřebami - ICIPSEN 2021, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) stimulace percepčně kognitivních funkcí, předškolní věk, prevence, specifické poruchy učení
Keywords in English perceptual cognitive stimulaction, preschool age, prevention, specific learning disabilities
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D., učo 251636. Changed: 20/1/2022 16:01.
Abstract
Příspěvek představuje kompilaci výzkumných šetření vybraných studentů Pedagogické fakulty Masarykovy Univerzity v Brně zaměřených na stimulaci souboru kognitivně percepčních funkcí (tzv. dílčích funkcí) podmiňujících školní zralost v předškolním věku. Vybrané práce jsou analyzovány v kontextu charakteristiky výzkumného vzorku (tedy dětí různého věku), využité metodologie, charakteru autorských materiálů, které byly ke stimulaci využity, a výsledků, jichž děti v oblasti percepčně-kognitivních funkcí po provedené stimulaci dosahovali. Záměrem příspěvku je poukázat nejen na rozmanitost vytvořených materiálů, ale taktéž nezbytnost systematické stimulace percepčně kognitivních funkcí v předškolním věku (zejména v jeho závěrečném ročníku). Stimulace těchto funkcí je nezbytnou nejen v kontextu školní zralosti, ale zejména pak v období osvojování trivia coby prevence vzniku specifických poruch učení.
Abstract (in English)
The paper is a compilation of research surveys of selected students of the Faculty of Education of Masaryk University in Brno focused on stimulating a set of cognitive perceptual functions (so-called partial functions) conditioning school maturity in preschool age. Selected works are analyzed in the context of the characteristics of the research sample (i.e. children of different ages), the methodology used, the nature of the author's materials that were used for stimulation, and the results achieved by the children in the area of perceptual and cognitive functions after the stimulation. The aim of the paper is to point out not only the diversity of materials created, but also the necessity of systematic stimulation of perceptually cognitive functions in preschool age (especially in its final year). Stimulation of these functions is necessary not only in the context of school maturity, but especially in the period of acquisition of trivia as a prevention of the development of specific learning disabilities.
Links
MUNI/A/1429/2020, interní kód MUName: Význam speciální pedagogiky a role speciálního pedagoga z pohledu rodičů
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 27/9/2024 06:09