k 2021

Oslabené vidění jako specifická potřeba z pohledu školní podpory a intervence

RÖDEROVÁ, Petra

Basic information

Original name

Oslabené vidění jako specifická potřeba z pohledu školní podpory a intervence

Name in Czech

Oslabené vidění jako specifická potřeba z pohledu školní podpory a intervence

Name (in English)

Vision problems as a specific need in terms of school support and intervention

Edition

Mezinárodní konference pro inkluzi osob se speciálními vzdělávacími potřebami – ICIPSEN Hradec Králové, 2021

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Zrakové obtíže, školní výkon, kompetence žáků, kompetence pedagogů

Keywords in English

Visual difficulties, school performance, pupils 'competences, teachers' competences
Změněno: 17/3/2022 14:07, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Příspěvek je zaměřen na problematiku zvládání zrakových obtíží dětí a žáků v předškolním a ve školním prostředí. Zaměříme se na zrakové obtíže, které sice nespadají do kategorie zrakového postižení, avšak dětem a žákům způsobují potíže a snižují jejich školní výkon. Za zásadní považujeme ohrožení školní úspěšnosti žáků a zátěž, která z daných obtíží vyplývá. Příspěvek prezentuje zjištění pilotních šetření v prostředí předškolního a primárního vzdělávání, zkušenosti pedagogických pracovníků a konkrétní návrhy a doporučení pro praxi. Cílem je upozornit na problematiku zrakových obtíží z pohledu potřeb žáka a také z pohledu kompetencí pedagogických pracovníků, jak v daných situacích postupovat.

In English

The paper focuses on the issue of coping with visual problems of children and pupils in preschool and school environment. We will focus on visual difficulties, which do not fall into the category of visual impairment, but cause problems for children and pupils and reduce their school performance. We consider the threat to students' school success and the burden that arises from the given difficulties to be essential. The paper presents the findings of pilot surveys in the environment of preschool and primary education, the experience of teachers and specific proposals and recommendations for practice. The aim is to draw attention to the issue of visual difficulties from the point of view of the pupil's needs and also from the point of view of the competencies of pedagogical staff, how to proceed in given situations.