C 2021

Vlastní, cizí a autobiografické ve výtvarné tvorbě

BUREŠOVÁ, Lenka

Basic information

Original name

Vlastní, cizí a autobiografické ve výtvarné tvorbě

Name in Czech

Vlastní, cizí a autobiografické ve výtvarné tvorbě

Name (in English)

Personal, Strange and Autobiographical in Art Creation

Authors

BUREŠOVÁ, Lenka

Edition

Dokořán/Masarykova univerzit. Brno, Participace v umění a ve výchově, p. 97-121, 25 pp. 2021

Other information

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-9969-2

Keywords (in Czech)

Autobiografie, identita, výtvarná pedagogika, sebepojetí, prožitek, veřejný online prostor, rodina, spiritualita, participace

Keywords in English

Klíčová slova anglicky: Autobiography, identity, art pedagogy, self-concept, experience, public online space, family, spirituality, participation

Tags

Reviewed
Změněno: 21/3/2022 11:39, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Teoretický základ tohoto textu je zaměřen na mezioborovou reflexi autobiografie ve výtvarné tvorbě. Snahou autorky je do určité míry reflektovat a rozšířit teoretickou oblast tohoto tématu o praktické výtvarné úkoly a experimenty. Realizace v kapitole popisovaných výtvarných projektů probíhala v prostředí výtvarného kurzu pro děti mladšího školního věku a také v podmínkách školní výtvarné výchovy, kde cílovou skupinou byly především dívky ve věku 15–18 let. Na námětový okruh autobiografie je zde nahlíženo s důrazem na osobní prožitek, smyslové a duchovní prožívání, na tvůrčí formy sebevyjádření a hledání vlastní hranice identity. Dílčí část textu „téma cizího“ pojednává s ohledem na změny vnímání lidské identity pod vlivem nových médií. Autorka si klade otázku, do jaké míry je výtvarný projev výsledkem participace mezi žákem a virtuálním světem či výtvarným pedagogem. Závěr kapitoly shrnuje hlavní téma prolínající se celou knihou – jde o téma poměru mezi v současnosti existujícími formami participace realizované ve fyzických světech a participace uskutečňované skrze světy virtuální.

In Czech

Teoretický základ tohoto textu je zaměřen na mezioborovou reflexi autobiografie ve výtvarné tvorbě. Snahou autorky je do určité míry reflektovat a rozšířit teoretickou oblast tohoto tématu o praktické výtvarné úkoly a experimenty. Realizace v kapitole popisovaných výtvarných projektů probíhala v prostředí výtvarného kurzu pro děti mladšího školního věku a také v podmínkách školní výtvarné výchovy, kde cílovou skupinou byly především dívky ve věku 15–18 let. Na námětový okruh autobiografie je zde nahlíženo s důrazem na osobní prožitek, smyslové a duchovní prožívání, na tvůrčí formy sebevyjádření a hledání vlastní hranice identity. Dílčí část textu „téma cizího“ pojednává s ohledem na změny vnímání lidské identity pod vlivem nových médií. Autorka si klade otázku, do jaké míry je výtvarný projev výsledkem participace mezi žákem a virtuálním světem či výtvarným pedagogem. Závěr kapitoly shrnuje hlavní téma prolínající se celou knihou – jde o téma poměru mezi v současnosti existujícími formami participace realizované ve fyzických světech a participace uskutečňované skrze světy virtuální.

Links

MUNI/A/1593/2020, interní kód MU
Name: Výtvarná pedagogika v prostředí reálných a virtuálních světů (Acronym: Výtvarná pedagogika)
Investor: Masaryk University