Detailed Information on Publication Record
2021
Standard finanční gramotnosti a finanční vzdělávání
KYÁNKOVÁ, Andrea and Peter MARINIČBasic information
Original name
Standard finanční gramotnosti a finanční vzdělávání
Name (in English)
Financial Literacy Standard and Financial Education
Authors
KYÁNKOVÁ, Andrea (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Peter MARINIČ (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, 14. mezinárodní vědecká konference Didaktická konference: Sborník příspěvků, p. 68-80, 13 pp. 2021
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/21:00123915
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-9998-2
Keywords (in Czech)
finanční gramotnost; finanční vzdělávání; vzdělávací politika
Keywords in English
financial literacy; financial education; education policy
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 2/3/2022 13:32, Dana Nesnídalová
V originále
Finanční gramotnost je v České republice rozvíjena již více než 15 let prostřednictvím strategických dokumentů upravujících podmínky a možnosti finančního vzdělávání. V období několika posledních let, došlo k revizím těchto dokumentů. Cílem příspěvku je tedy analyzovat uvedené změny v přístupu k finanční gramotnosti a finančnímu vzdělávání žáků základních a středních škol v České republice. Přístup k problematice finanční gramotnosti a finančnímu vzdělávání na Slovensku, společně s informacemi ohledně výsledku měření úrovně finanční gramotnosti mezi patnáctiletými žáky a dospělou populací České republiky, je využitý jako referenční rámec pro uvedenou analýzu vývoje. Výsledky provedené analýzy jsou shrnuty prostřednictvím SWOT matice, a identifikují tak aktuální pozici i potenciál finančního vzdělávání v České republice.
In English
Financial literacy has been developed in the Czech Republic for more than 15 years through strategic documents regulating the conditions and possibilities of financial education. Over the last few years, these documents have been revised. The aim of the contribution is to analyse the changes in the approach to financial literacy and financial education of primary and secondary school pupils in the Czech Republic. The approach to the issue of financial literacy and financial education in Slovakia, together with information on the result of measuring the level of financial literacy among fifteen-year-old pupils and the adult population of the Czech Republic, is used as a reference framework for the analysis of development. The results of the analysis are summarized through a SWOT matrix, and thus identify the current position and potential of financial education in the Czech Republic.
Links
MUNI/A/1356/2020, interní kód MU |
|