D 2021

Standard finanční gramotnosti a finanční vzdělávání

KYÁNKOVÁ, Andrea and Peter MARINIČ

Basic information

Original name

Standard finanční gramotnosti a finanční vzdělávání

Name (in English)

Financial Literacy Standard and Financial Education

Authors

KYÁNKOVÁ, Andrea (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Peter MARINIČ (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 14. mezinárodní vědecká konference Didaktická konference: Sborník příspěvků, p. 68-80, 13 pp. 2021

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/21:00123915

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-9998-2

Keywords (in Czech)

finanční gramotnost; finanční vzdělávání; vzdělávací politika

Keywords in English

financial literacy; financial education; education policy

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 2/3/2022 13:32, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Finanční gramotnost je v České republice rozvíjena již více než 15 let prostřednictvím strategických dokumentů upravujících podmínky a možnosti finančního vzdělávání. V období několika posledních let, došlo k revizím těchto dokumentů. Cílem příspěvku je tedy analyzovat uvedené změny v přístupu k finanční gramotnosti a finančnímu vzdělávání žáků základních a středních škol v České republice. Přístup k problematice finanční gramotnosti a finančnímu vzdělávání na Slovensku, společně s informacemi ohledně výsledku měření úrovně finanční gramotnosti mezi patnáctiletými žáky a dospělou populací České republiky, je využitý jako referenční rámec pro uvedenou analýzu vývoje. Výsledky provedené analýzy jsou shrnuty prostřednictvím SWOT matice, a identifikují tak aktuální pozici i potenciál finančního vzdělávání v České republice.

In English

Financial literacy has been developed in the Czech Republic for more than 15 years through strategic documents regulating the conditions and possibilities of financial education. Over the last few years, these documents have been revised. The aim of the contribution is to analyse the changes in the approach to financial literacy and financial education of primary and secondary school pupils in the Czech Republic. The approach to the issue of financial literacy and financial education in Slovakia, together with information on the result of measuring the level of financial literacy among fifteen-year-old pupils and the adult population of the Czech Republic, is used as a reference framework for the analysis of development. The results of the analysis are summarized through a SWOT matrix, and thus identify the current position and potential of financial education in the Czech Republic.

Links

MUNI/A/1356/2020, interní kód MU
Name: Fyzika, informatika a odborné vzdělávání na základních a středních školách
Investor: Masaryk University