JANÍK, Miroslav and Maria GOLDBERGER. Being multilingual: boon or bane? Teachers’ perspectiveson linguistic diversity in education. In Participation through Language: Actors, Practices, Ideologies. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Being multilingual: boon or bane? Teachers’ perspectiveson linguistic diversity in education
Name in Czech Být mnohojazyčný: výhoda nebo prokletí? Názory učitelů na jazykovou diverzitu ve vzdělávání
Authors JANÍK, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Maria GOLDBERGER (40 Austria, belonging to the institution).
Edition Participation through Language: Actors, Practices, Ideologies, 2021.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Switzerland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00119618
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) mnohojazyčnost;jazyková diverzita;dokumentární metoda;městská škola
Keywords in English multilingualism;language diversity;documentary method;urban school
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 14/3/2022 16:05.
Abstract
The conference aimed to identify, examine, and discuss the actors, practices, and ideologies that impact, and which are instrumental to, linguistic integration. In the presentation we have shown the teachers` perspective on multilingualism in two urban schools. We used the documentary method to analyze interviews with teachers at concerned schools. Presented results indicated that students’ linguistic reality is not addressed in the context of pedagogical practice and that there is a lack of practical tools necessary to address issues of language diversity.
Abstract (in Czech)
Cílem konference bylo identifikovat, zkoumat a diskutovat o aktérech, postupech a ideologiích, které ovlivňují jazykovou integraci a jsou pro ni zásadní. V prezentaci jsme ukázali pohled učitelů na mnohojazyčnost ve dvou městských školách. Pomocí dokumentární metody jsme analyzovali rozhovory s učiteli na daných školách. Prezentované výsledky ukázaly, že jazyková realita žáků a žákyň není řešena v kontextu pedagogické praxe a že chybí praktické nástroje k řešení problémů související s jazykovou rozmanitostí
Links
GA19-12624S, research and development projectName: Škola jako mnohojazyčný prostor? Prozkoumávání lingvistické reality na českých městských školách (MultiSpace)
Investor: Czech Science Foundation, School as a multilingual space? Exploring linguistic realities at Czech urban schools (MultiSpace)
PrintDisplayed: 31/7/2024 22:33