c 2021

Koncepce rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na základních a středních školách

MÍSAŘOVÁ, Darina, Hana SVOBODOVÁ, Vendula MAŠTEROVÁ, Radek DURNA, Jan HERCÍK et. al.

Basic information

Original name

Koncepce rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na základních a středních školách

Name (in English)

The Concept of development of geoinformation skills in teaching at primary and secondary schools

Authors

MÍSAŘOVÁ, Darina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Hana SVOBODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Vendula MAŠTEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Radek DURNA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan HERCÍK (203 Czech Republic), Petr ŠIMÁČEK (203 Czech Republic), Hana ŠVEDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr KUBÍČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Brno, 67 pp. 2021

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/21:00129455

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-280-0010-3

Keywords (in Czech)

geoinformační technologie; geoinformační dovednosti; zeměpis

Keywords in English

geospatial technologies; geoinformation skills; geography

Tags

Reviewed
Změněno: 9/2/2023 12:52, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Koncepce reaguje na nedostatečnou podporu rozvoje geoinformačních dovedností na základních a středních školách v Česku. Jejím cílem je prezentovat provázaný systém rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na základních (ZŠ) a středních školách (SŠ) s důrazem na implementaci nástrojů GIS a navrhnout zásady pro rozvoj geoinformačních dovedností ve výuce. Za tímto účelem je vytvořena matice učebních úloh uspořádaná podle jednotlivých geoinformačních dovedností – čtení, výběr, použití, tvorba a sdílení. Úlohy v každé dovednosti jsou rozpracovány do tří úrovní náročnosti. Součástí koncepce je prezentování výsledků výzkumu. Koncepce je určena zejména pro současné i budoucí učitele zeměpisu/geografie na ZŠ a SŠ, ale také pro tvůrce školních vzdělávacích programů či učitele v neformálním vzdělávání. Koncepce včetně učebních úloh a dalších materiálů je dostupná online na https://gitdoskol.ped.muni.cz.

In English

The concept responds to insufficient support for developing geoinformation skills in Czech lower and upper secondary schools. It aims to present an interconnected system for developing geoinformation skills in teaching at lower and upper secondary schools, emphasising the implementation of GIS tools and proposing principles for the development of geoinformation skills in teaching. For this purpose, a matrix of learning tasks is created, arranged according to individual geoinformation skills – reading, selection, use, creation and sharing. Tasks in each skill are developed into three levels of difficulty. The results of the research are the part of the concept. The concept is intended mainly for pre-service and in-service geography teachers at lower and upper secondary schools, authors of school educational programs or teachers in non-formal education. The concept, including learning tasks and other materials, is available online at https://gitdoskol.ped.muni.cz.

Links

TL02000142, research and development project
Name: Implementace geografických informačních systémů do výuky na základních a středních školách
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, The implementation of the Geographic Information System to the elementary school and high school education