Detailed Information on Publication Record
2021
Koncepce rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na základních a středních školách
MÍSAŘOVÁ, Darina, Hana SVOBODOVÁ, Vendula MAŠTEROVÁ, Radek DURNA, Jan HERCÍK et. al.Basic information
Original name
Koncepce rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na základních a středních školách
Name (in English)
The Concept of development of geoinformation skills in teaching at primary and secondary schools
Authors
MÍSAŘOVÁ, Darina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Hana SVOBODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Vendula MAŠTEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Radek DURNA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan HERCÍK (203 Czech Republic), Petr ŠIMÁČEK (203 Czech Republic), Hana ŠVEDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr KUBÍČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Brno, 67 pp. 2021
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/21:00129455
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-280-0010-3
Keywords (in Czech)
geoinformační technologie; geoinformační dovednosti; zeměpis
Keywords in English
geospatial technologies; geoinformation skills; geography
Tags
Reviewed
Změněno: 9/2/2023 12:52, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Koncepce reaguje na nedostatečnou podporu rozvoje geoinformačních dovedností na základních a středních školách v Česku. Jejím cílem je prezentovat provázaný systém rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na základních (ZŠ) a středních školách (SŠ) s důrazem na implementaci nástrojů GIS a navrhnout zásady pro rozvoj geoinformačních dovedností ve výuce. Za tímto účelem je vytvořena matice učebních úloh uspořádaná podle jednotlivých geoinformačních dovedností – čtení, výběr, použití, tvorba a sdílení. Úlohy v každé dovednosti jsou rozpracovány do tří úrovní náročnosti. Součástí koncepce je prezentování výsledků výzkumu. Koncepce je určena zejména pro současné i budoucí učitele zeměpisu/geografie na ZŠ a SŠ, ale také pro tvůrce školních vzdělávacích programů či učitele v neformálním vzdělávání. Koncepce včetně učebních úloh a dalších materiálů je dostupná online na https://gitdoskol.ped.muni.cz.
In English
The concept responds to insufficient support for developing geoinformation skills in Czech lower and upper secondary schools. It aims to present an interconnected system for developing geoinformation skills in teaching at lower and upper secondary schools, emphasising the implementation of GIS tools and proposing principles for the development of geoinformation skills in teaching. For this purpose, a matrix of learning tasks is created, arranged according to individual geoinformation skills – reading, selection, use, creation and sharing. Tasks in each skill are developed into three levels of difficulty. The results of the research are the part of the concept. The concept is intended mainly for pre-service and in-service geography teachers at lower and upper secondary schools, authors of school educational programs or teachers in non-formal education. The concept, including learning tasks and other materials, is available online at https://gitdoskol.ped.muni.cz.
Links
TL02000142, research and development project |
|