KOKEŠ, Radomír D. Lež jako prostředek ozvláštnění ve filmové fikci : hry s klamáním ve filmu Domino (2005) (Lying as a device of defamiliarization in film fiction : games with deception in Domino (2005)). In Lež jako hybatel světa (online kolokvium), 26. 1. 2022, online. 2022. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Lež jako prostředek ozvláštnění ve filmové fikci : hry s klamáním ve filmu Domino (2005)
Name (in English) Lying as a device of defamiliarization in film fiction : games with deception in Domino (2005)
Authors KOKEŠ, Radomír D. (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Lež jako hybatel světa (online kolokvium), 26. 1. 2022, online. 2022. 2022.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60405 Studies on Film, Radio and Television
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Záznam kolokvia Odkaz na program konference
RIV identification code RIV/00216224:14210/22:00125295
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English narratology; theory of fiction; poetics of cinema; classical storytelling; Hollywood cinema
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Changed: 16/3/2023 12:40.
Abstract
Příspěvek byl zaměřen na otázky spojené se lží jako ozvláštňujícím prostředkem fikčního filmového vyprávění – a s důvody, proč jsou tyto otázky k probádané problematice narativní nespolehlivosti spíše alternativní a teprve čekají na prozkoumání. V poslední části příspěvku byly navržené teoretické předpoklady aplikovány na komplexní vyprávění filmu Domino (2005), v němž je právě narativní lhaní divákovi využíváno vysoce ozvláštňujícími způsoby.
Abstract (in English)
The paper focused on the issues related to lying as an defamiliarizing device of fictional film narrative - and to the reasons why these issues are rather alternative to the already discussed issue of narrative unreliability and are yet to be explored. In the last part of the paper, the proposed theoretical assumptions have been applied to the complex narrative of Domino (2005), in which narrative lying to the viewer is precisely used in quite revealing ways.
PrintDisplayed: 8/5/2024 12:52