Jak na osamělost (nejen) ve starším věku : Naléhavé otázky současné doby (lekce pro školy)
MENŠÍKOVÁ, Tereza, Lucie VIDOVIĆOVÁ and Klára REIMEROVÁ. Jak na osamělost (nejen) ve starším věku : Naléhavé otázky současné doby (lekce pro školy) (How to deal with loneliness (not only) in older age : Pressing issues of our era (study materials)). Online. Brno, 2021. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Jak na osamělost (nejen) ve starším věku : Naléhavé otázky současné doby (lekce pro školy) |
Name (in English) | How to deal with loneliness (not only) in older age : Pressing issues of our era (study materials) |
Authors | MENŠÍKOVÁ, Tereza (203 Czech Republic, belonging to the institution), Lucie VIDOVIĆOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Klára REIMEROVÁ (203 Czech Republic). |
Edition | Brno, 2021. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Teaching aids, texts (including individual chapters in textbooks) |
Field of Study | 50401 Sociology |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Publication form | electronic version available online |
RIV identification code | RIV/00216224:14230/21:00119965 |
Organization unit | Faculty of Social Studies |
Keywords (in Czech) | osamělost; sociální exkluze; výukové materiály pro školy |
Keywords in English | loneliness; social exclusion; study materials |
Tags | rivok |
Changed by | Changed by: Mgr. Lucie Vidovićová, Ph.D., učo 11638. Changed: 9/2/2023 16:04. |
Abstract |
---|
Lekce jsou vhodné pro žáky osmého a devátého stupně základní školy a prvního a druhého stupně středních škol a gymnázií, ale jako inspirace jsou univerzálně využitelné pro různé věkové skupiny. Materiály k lekcím mohou sloužit jako součást výuky předmětů Základy společenských věd a Občanská výchova či předmětům s podobně orientovaným zaměřením. Je možné je využít také jako náplň inspirativních workshopů ke specializovaným lekcím a tematickým školním dnům, či je propojit do celků v rámci preventivních a intervenčních programů. Jednotlivá cvičení se zaměřují na prohlubování kognitivních a afektivních schopností žáků, přičemž kladou důraz na mezigenerační porozumění a prohloubení citlivosti k tématům stárnutí, ageismu, životního cyklu, psychohygieny a celospolečenských souvislostí, podporují jazykové vzdělávání (použití cizojazyčných videí), vedou k aktivnímu občanství a mohou být využity na hodinách prevence. Lekce jsou k dispozici ke stažení i v švédštině zde: https://liu.se/forskning/genpath Det finns även lektioner på svenska https://liu.se/forskning/genpath |
Abstract (in English) |
---|
The lessons are suitable for pupils in the eighth and ninth grades of primary school and the first and second grades of secondary schools and grammar schools, but as inspiration they are universally applicable to different age groups. The lesson materials can be used as part of the teaching of the subjects Foundations of Social Sciences and Civics or subjects with a similar orientation. It is also possible to use them as a filling for inspirational workshops for specialised lessons and thematic school days, or to link them into units within prevention and intervention programmes. The individual exercises focus on deepening the cognitive and affective abilities of pupils, with an emphasis on intergenerational understanding and deepening sensitivity to the themes of ageing, ageism, the life cycle, psycho-hygiene and societal contexts, supporting language learning (use of foreign language videos), leading to active citizenship and can be used in prevention lessons. Lessons are also available in Swedish https://liu.se/forskning/genpath Det finns även lektioner på svenska https://liu.se/forskning/genpath |
Links | |
---|---|
TJ03000002, research and development project | Name: Genderové cesty exkluze v sociálních vztazích ve stáří pohledem životní dráhy a jejich dopad na zdraví a pohodu. (Acronym: GENPATH) |
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, GENDER-NET Plus |