POŘÍZKOVÁ, Kateřina. Úvod do aplikované korpusové lingvistiky: možnosti využití korpusů ve výuce a studiu cizího jazyka (Introduction into applied corpus linguistics: corpora as a medium for L2 teaching and learning). 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Úvod do aplikované korpusové lingvistiky: možnosti využití korpusů ve výuce a studiu cizího jazyka
Name (in English) Introduction into applied corpus linguistics: corpora as a medium for L2 teaching and learning
Authors POŘÍZKOVÁ, Kateřina.
Edition 2022.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Organization of a workshop
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Language Centre
Keywords (in Czech) korpusová lingvistika; DDL; osvojování slovní zásoby
Keywords in English corpus linguistics; data-driven learning; corpus-based methodology; corpus-driven methodology; vocabulary acquisition
Changed by Changed by: PaedDr. Marta Holasová, Ph.D., učo 38218. Changed: 25/3/2023 17:51.
Abstract
Hlavním cílem workshopu bylo představit základní možnosti využití jazykových korpusů ve výuce a studiu cizích jazyků. Na konkrétních příkladech vybraných jazyků (latina, stará řečtina, akademická angličtina, čeština jako cizí jazyk) byla demonstrována základní charakteristika dvou stěžejních metodologických přístupů korpusové lingvistiky v jazykové výuce (na korpusu založený a korpusem řízený přístup). Účastníci workshopu byli postupně vedeni k zamyšlení nad tím, jakým způsobem lze proces osvojování slovní zásoby a s ní spjatých gramatických pravidel s pomocí korpusů zefektivnit.
Abstract (in English)
The aim of the workshop was to present the challenges of using language corpora in teaching and learning foreign languages. The basic characteristics of two key methodological approaches to corpus linguistics in language teaching (corpus-based and corpus-driven approach) were demonstrated on specific examples of selected languages (Latin, Ancient Greek, Academic English, Czech as a Foreign Language). The workshop participants were gradually led to think about how the process of learning vocabulary and related grammar patterns can be made more efficient with the help of corpora.
PrintDisplayed: 24/6/2024 17:54