a 2021

Školní management jako určující prvek inkluze

GULOVÁ, Lenka, Martina KUROWSKI and František TRAPL

Basic information

Original name

Školní management jako určující prvek inkluze

Name in Czech

Školní management jako určující prvek inkluze

Name (in English)

School management as a determining element of inclusion

Edition

Sborník příspěvků XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu; Na cestě ke spravedlnosti ve vzdělávání: pedagogický výzkum pro lepší praxi a politiku, 2021

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7392-367-9

Keywords (in Czech)

inkluze; komunita; školský management; podpůrná opatření; situační analýza

Keywords in English

inclusion; community; school management; support measures; situation analysis
Změněno: 14/4/2022 09:29, Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je představit dílčí výsledky případové studie vesnické školy, která koncem 90. let 20. století jako jedna z prvních běžných základních škol začala začleňovat žáky s nejrůznějšími typy znevýhodnění. Cílem výzkumu bylo identifikovat klíčové momenty této transformace, analyzovat způsoby a formy vedení vesnické školy a souvislost s její inkluzivní vizí. Výsledky studie naznačují, že v našem případě je pro nastavení vize školy postava ředitelky stěžejním elementem celého procesu.

In English

The aim of the paper is to present partial results of a case study of a village school which, in the late 1990s, was one of the first mainstream primary schools to include pupils with various types of disadvantage. The aim of the research was to identify the key moments of this transformation, to analyse the ways and forms of leadership of the village school and the connection with its inclusive vision. The results of the study indicate show that in our case, the figure of the headmistress is central to setting the school's vision. element of the whole process.

Links

GA19-13038S, research and development project
Name: Cesty k inkluzivní škole 21. století: etnografický přístup
Investor: Czech Science Foundation, Roads Towards 21st Century Inclusive School: An Ethnographic Approach