k 2021

Illustrer l’illustre – Comenius mis entre les mains des jeunes du XXIe siècle

POUČOVÁ, Marcela

Basic information

Original name

Illustrer l’illustre – Comenius mis entre les mains des jeunes du XXIe siècle

Name in Czech

Oslavit slavného - Komenius v rukou mladých 21. století

Name (in English)

Illustrate the illustrious - Comenius put in the hands of the young people of the 21st century

Edition

2021

Other information

Language

French

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60206 Specific literatures

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Jan Amos Komenský ; Labyrint světa a ráj srdce ; literatura pro mládež ; Renáta Fučíková, Miroslav Huptych ; Ruth Kohnová ; Zdeněk Ležák ; Milan Víšek

Keywords in English

John Amos Comenius ; The Labyrinth of the World and the Paradise of the Heart; jouvenile literature;

Tags

International impact
Změněno: 28/2/2022 21:00, Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.

Abstract

V originále

Comenius (1592-1670) se trouve aujourd’hui, encore et toujours, à la tête des plus modernes aspirations pédagogiques et éducatives. Comment donc présenter la contribution de Comenius à l’humanité et la faire connaître aux personnes nées à l’ère du numérique, la génération des 15-35 ans, ainsi qu’à celle des 3-15 ans, les vrais natifs « numériques » ? Mettre en valeur un patrimoine littéraire est une tâche difficile dont les résultats sont loin d’être toujours convaincants. Notre réflexion, s’attache surtout à l’ouvrage allégorique de Comenius Le labyrinthe du monde et le paradis du cœur et ses publications dérivées, et veut présenter quelques-unes de ces tentatives en s’appuyant notamment sur quatre livres : Renáta Fučíková – Comenius ; Komenský – Labyrint srdce a ráj světa illustrés par Miroslav Huptych et Rut Kohnová ; Labyrint srdce a ráj světa une adaptation en bande dessinée de Zdeněk Ležák et Milan Víšek.

In Czech

Komenský (1592-1670) se dnes znovu a znovu ocitá v čele nejmodernějších pedagogických a výchovných tendencí. Jak ale prezentovat jeho význam, aby jej pochopili mladí lidé narození v digitální době, to znamená generace 15-35 let, ale také 3-15 letí, tak zvaní „digitální domorodci“? Prezentace literárního dědictví je obtížný úkol, jehož výsledky nejsou zdaleka vždy přesvědčivé. Naše úvaha se týká především alegorického díla Komenského Labyrint světa a ráj srdce a publikací, které se jím inspirují. Z těchto pokusů jsme vybrali čtyři knihy: Renáta Fučíková - Komenský ; Komenský - Labyrint srdce a ráj světa vydání ilustrovaná Miroslavem Huptychem a Rut Kohnovou komiksovou adaptaci a Labyrint srdce a ráj světa od Zdeňka Ležáka a Milana Víška.