Detailed Information on Publication Record
2020
Elementární rozvaha o grafické hudbě
PANTŮČEK, ViktorBasic information
Original name
Elementární rozvaha o grafické hudbě
Name in Czech
Elementární rozvaha o grafické hudbě
Name (in English)
Some Preliminary Reflections upon Graphic Notation
Authors
PANTŮČEK, Viktor (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
první. Praha, Zvuky kódy obrazy [Sounds Codes Images], p. 89-100, 12 pp. 2020
Publisher
ArtMap
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/20:00124041
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-907873-4-6
Keywords in English
music; sounds; graphic scores; czech music
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 19/4/2022 00:37, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil
V originále
Marcel Duchamp pořídil pisoár, podepsal jej jménem jeho výrobce a obeslal jím výstavu, definitivně se rozloučil se světem umění, jaké bylo do té doby. Hudba neměla svého Duchampa a její vymaňování z tradice bylo přes deklarovanou avantgardnost spíše kosmetické. Pořád to byla kompozice, organizace zvukového materiálu dle konkrétního řádu či plánu, která byla zapsána coby partitura a předložena interpretům k realizaci. Odolávala dadaistickému nonsensu, snovému nadrealismu, konceptu i náhodě. Posluchačům pořád zněla hudba, ať už byla utvářena jakkoliv. Rovněž intermediální přesahy se odehrávaly v partituře, která měla zůstat posluchačům skryta.
In English
When Marcel Duchamp got hold of a urinal, signed it on behalf of its manufacturer and sent it to an exhibition, he bade a definitive farewell to the world of art as it had been up until then. Music never had its Duchamp, and for all of its claims to being avant-garde, its self-extrication from tradition was more cosmetic. In essence it remained a matter of composition, the organisation of sonic material ac- cording to a specific order or plan that was written down as a score and then presented to performers for actualisation. Music resisted Dadaist nonsense, dreamy surrealism, concept and chance. For listeners it remained music, however it had been generated. Any intermedial elements were present in the score, which remained concealed from listeners.
Links
MUNI/A/1095/2020, interní kód MU |
|