C 2020

Elementární rozvaha o grafické hudbě

PANTŮČEK, Viktor

Basic information

Original name

Elementární rozvaha o grafické hudbě

Name in Czech

Elementární rozvaha o grafické hudbě

Name (in English)

Some Preliminary Reflections upon Graphic Notation

Authors

PANTŮČEK, Viktor (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Praha, Zvuky kódy obrazy [Sounds Codes Images], p. 89-100, 12 pp. 2020

Publisher

ArtMap

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/20:00124041

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-907873-4-6

Keywords in English

music; sounds; graphic scores; czech music

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 19/4/2022 00:37, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Abstract

V originále

Marcel Duchamp pořídil pisoár, podepsal jej jménem jeho výrobce a obeslal jím výstavu, definitivně se rozloučil se světem umění, jaké bylo do té doby. Hudba neměla svého Duchampa a její vymaňování z tradice bylo přes deklarovanou avantgardnost spíše kosmetické. Pořád to byla kompozice, organizace zvukového materiálu dle konkrétního řádu či plánu, která byla zapsána coby partitura a předložena interpretům k realizaci. Odolávala dadaistickému nonsensu, snovému nadrealismu, konceptu i náhodě. Posluchačům pořád zněla hudba, ať už byla utvářena jakkoliv. Rovněž intermediální přesahy se odehrávaly v partituře, která měla zůstat posluchačům skryta.

In English

When Marcel Duchamp got hold of a urinal, signed it on behalf of its manufacturer and sent it to an exhibition, he bade a definitive farewell to the world of art as it had been up until then. Music never had its Duchamp, and for all of its claims to being avant-garde, its self-extrication from tradition was more cosmetic. In essence it remained a matter of composition, the organisation of sonic material ac- cording to a specific order or plan that was written down as a score and then presented to performers for actualisation. Music resisted Dadaist nonsense, dreamy surrealism, concept and chance. For listeners it remained music, however it had been generated. Any intermedial elements were present in the score, which remained concealed from listeners.

Links

MUNI/A/1095/2020, interní kód MU
Name: Hudba a její paměť
Investor: Masaryk University