C 2021

Design učebních úloh v telekolaborativních projektech zaměřených na rozvoj interkulturní komunikační kompetence

ZERZOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Design učebních úloh v telekolaborativních projektech zaměřených na rozvoj interkulturní komunikační kompetence

Název anglicky

Task design in telecollaborative projects aimed at intercultural competence development

Autoři

ZERZOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Plzeň, Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 4, od s. 18-29, 12 s. sv. 4, 2021

Nakladatel

Západočeská univerzita v Plzni

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00124073

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-261-1078-1

Klíčová slova česky

interkulturní komunikační kompetence; telekolaborace; výuka zprostředkovaná počítačem; multimodal communicative competence (MCC); design učebních úloh

Klíčová slova anglicky

intercultural communicative competence; telecollaboration; computer assisted language learning (CALL); multimodal communicative competence (MCC); task design

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 2. 2022 12:35, Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D.

Anotace

V originále

Současný výzkum věnovaný rozvoji interkulturní komunikační kompetence (ICC) lze rozdělit na dva hlavní proudy: tradiční přístup k rozvoji ICC ve třídě a přístup zohledňující telekolaboraci, přičemž současný empirický výzkum rozvoje ICC zahrnující moderní technologie počet studií tradičního proudu převyšuje (Lewis & O’Dowd 2016; Liddicoat & Scarino 2013 in Liu 2019; Liu 2019; Godwin-Jones 2013). Díky telekolaborativním nástrojům dochází k posunu vnímání možností interkulturního učení (Lee 2009; O’Dowd 2011) a jsou dokonce považovány za efektivnější než tradiční výuka ve třídě (Li & Wang 2014). Proto je ve výzkumu rozvoje ICC v kontextu CALL (Computer Assisted Language Learning) v posledních letech patrná jasná tendence věnovat se tzv. multimodal communicative competence (MCC) a vlivu přechodu od „textu k obrazovce“ na úspěšnost interkulturních výměn (Hauck 2007). Cílem textu je tedy v návaznosti na tyto výukové i výzkumné trendy v oblasti rozvoje ICC přinést konkrétní příklady designu telekolaborativních učebních úloh, které v odborné literatuře nacházíme.

Anglicky

Current research devoted to intercultural communicative competence (ICC) development can be divided into two main streams: the traditional approach to ICC development in the classroom and the telecollaborative approach. The number of empirical research studies including modern technologies in ICC development outnumbers the number of studies of the traditional stream (Liddicoat & Scarino, 2013 in Liu, 2019; Liu, 2019; Godwin-Jones, 2013). Telecollaborative online tools have been changing the perception of intercultural learning opportunities (Lee, 2009; O’Dowd, 2011) and they are even considered more effective than traditional classroom teaching in students’ ICC development (Li & Wang, 2014), which is the reason there is a lot of attention paid to multimodal communicative competence (MCC) in the context of research on ICC development using CALL (Computer Assisted Language Learning) and influence of the transition from “text to screen” on the success of intercultural exchanges (Hauck, 2007). Therefore, the aim of this paper is, based on the current research and teaching trends in the area of ICC development, to introduce specific examples of telecollaborative tasks suitable for the development of ICC that can be found in relevant literature.

Přiložené soubory

Design_ucebnich_uloh.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru