2021
Design učebních úloh v telekolaborativních projektech zaměřených na rozvoj interkulturní komunikační kompetence
ZERZOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Design učebních úloh v telekolaborativních projektech zaměřených na rozvoj interkulturní komunikační kompetence
Název anglicky
Task design in telecollaborative projects aimed at intercultural competence development
Autoři
ZERZOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Plzeň, Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 4, od s. 18-29, 12 s. sv. 4, 2021
Nakladatel
Západočeská univerzita v Plzni
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/21:00124073
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-261-1078-1
Klíčová slova česky
interkulturní komunikační kompetence; telekolaborace; výuka zprostředkovaná počítačem; multimodal communicative competence (MCC); design učebních úloh
Klíčová slova anglicky
intercultural communicative competence; telecollaboration; computer assisted language learning (CALL); multimodal communicative competence (MCC); task design
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 8. 2. 2022 12:35, Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D.
V originále
Současný výzkum věnovaný rozvoji interkulturní komunikační kompetence (ICC) lze rozdělit na dva hlavní proudy: tradiční přístup k rozvoji ICC ve třídě a přístup zohledňující telekolaboraci, přičemž současný empirický výzkum rozvoje ICC zahrnující moderní technologie počet studií tradičního proudu převyšuje (Lewis & O’Dowd 2016; Liddicoat & Scarino 2013 in Liu 2019; Liu 2019; Godwin-Jones 2013). Díky telekolaborativním nástrojům dochází k posunu vnímání možností interkulturního učení (Lee 2009; O’Dowd 2011) a jsou dokonce považovány za efektivnější než tradiční výuka ve třídě (Li & Wang 2014). Proto je ve výzkumu rozvoje ICC v kontextu CALL (Computer Assisted Language Learning) v posledních letech patrná jasná tendence věnovat se tzv. multimodal communicative competence (MCC) a vlivu přechodu od „textu k obrazovce“ na úspěšnost interkulturních výměn (Hauck 2007). Cílem textu je tedy v návaznosti na tyto výukové i výzkumné trendy v oblasti rozvoje ICC přinést konkrétní příklady designu telekolaborativních učebních úloh, které v odborné literatuře nacházíme.
Anglicky
Current research devoted to intercultural communicative competence (ICC) development can be divided into two main streams: the traditional approach to ICC development in the classroom and the telecollaborative approach. The number of empirical research studies including modern technologies in ICC development outnumbers the number of studies of the traditional stream (Liddicoat & Scarino, 2013 in Liu, 2019; Liu, 2019; Godwin-Jones, 2013). Telecollaborative online tools have been changing the perception of intercultural learning opportunities (Lee, 2009; O’Dowd, 2011) and they are even considered more effective than traditional classroom teaching in students’ ICC development (Li & Wang, 2014), which is the reason there is a lot of attention paid to multimodal communicative competence (MCC) in the context of research on ICC development using CALL (Computer Assisted Language Learning) and influence of the transition from “text to screen” on the success of intercultural exchanges (Hauck, 2007). Therefore, the aim of this paper is, based on the current research and teaching trends in the area of ICC development, to introduce specific examples of telecollaborative tasks suitable for the development of ICC that can be found in relevant literature.