J 2021

Dítě na plátně minulosti: Tři poznámky k protektorátní historické próze pro mládež

NOVÁKOVÁ, Ester

Basic information

Original name

Dítě na plátně minulosti: Tři poznámky k protektorátní historické próze pro mládež

Name in Czech

Dítě na plátně minulosti: Tři poznámky k protektorátní historické próze pro mládež

Name (in English)

The Child on the Canvas of the Past: Three Notes on Protectorate Historical Prose for Children and Youth

Authors

NOVÁKOVÁ, Ester (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Bohemica litteraria, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1213-2144

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60206 Specific literatures

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/21:00124123

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Literatura pro děti a mládež; historická próza; období protektorátu; dítě a dětství; historie; aktualizace; analýza

Keywords in English

Literature for children and youthu; historical prose; period of the Protectorate; child and childhood; history; updates; analysis

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 7/3/2022 13:03, Mgr. Ester Nováková, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie, která je součástí dlouhodobého výzkumu, se zaměřuje na historickou beletrii pro děti a mládež, která vznikla v období protektorátu. Vychází z analýzy devíti reprezentativních publikací daného žánru (autorů Jaroslava Janoucha, Leontiny Mašínové, Vladimíra Drnáka, Marie Holkové, Eduarda Štorcha, Josefa Prchala, Vladimíra Donáta a Václava Fryčka) a soustřeďuje se na tři stěžejní otázky: jak je v uvedených textech zobrazeno dítě a dětství, jak je v nich pojímána historie a do jaké míry se projevují dobové aktualizace.

In English

The study, which is part of long - term research, focuses on historical fiction for children and young people, which originated during the Protectorate. It is based on an analysis of nine representative publications of the genre (by authors Jaroslav Janouch, Leontina Mašínová, Vladimír Drnák, Marie Holková, Eduard Štorch, Josef Prchal, Vladimír Donát and Václav Fryček) and focuses on three key questions: how the child and childhood are depicted in the mentioned texts, how history is conceived in them and to what extent periodic updates are reflected.