ŠTĚPÁNEK, Kamil. Gender na poštovních známkách: Boj za volební právo žen a historická edukace (Gender on Postage Stamps: The Struggle for Women's Suffrage and Historical Education). Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, vol. 34, No 2, p. 108-115. ISSN 1211-6068.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Gender na poštovních známkách: Boj za volební právo žen a historická edukace
Name (in English) Gender on Postage Stamps: The Struggle for Women's Suffrage and Historical Education
Authors ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd, Brno, Masarykova univerzita, 2020, 1211-6068.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00124133
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) výuka dějepisu; didaktika dějepisu; poštovní známky; genderové otázky; mediální výchova
Keywords in English history teaching; didactics of history; postage stamps; gender issues; medial education.
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 14/2/2022 10:14.
Abstract
Text analyzuje četnost a aktuálnost témat poštovních známek pro sledované historické téma s ohledem na didaktické a metodologické aspekty jejich aplikace ve vzdělávacím procesu. Stejně jako ostatní vizuální média jsou i poštovní známky historickým pramenem odrážejícím moderní historii. S aktivitami spojenými s rozborem motivů poštovních známek, je možné přiblížit a vysvětlit nejen tradičně vyučované historické jevy, ale také genderovou problematiku a její emancipační procesy v hodině dějepisu. Popsaný postup vytváří efektivní alternativní vzdělávací médium, které posiluje zejména interdisciplinární spolupráci v předmětech: školní dějepis – občanská výchova – mediální výchova. Komentované vizuální médium není dosud dostatečně zpracováno v české didaktické literatuře, ani aplikováno v pedagogické praxi.
Abstract (in English)
The text analyzes the frequency and relevance of the themes of postage stamps to the observed historical topic with regard to the didactic and methodological aspects of their application in the educational process. Like other visual media, postage stamps are also a historical source reflecting modern history. With activities connected with the analysis of the motifs of postage stamps, it is possible to approach and explain not only traditionally taught historical phenomena but also gender issues and its emancipation processes in a history lesson. The described procedure creates an effective alternative educational medium, which strengthens especially interdisciplinary cooperation – school history – civic education – media ducation. The annotated visual medium is not yet sufficiently processed in the Czech didactic literature, nor applied in teaching practice.
PrintDisplayed: 24/7/2024 12:27