STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Alena DRURY SOJKOVÁ, Lenka BUREŠOVÁ, Lucie HÁJKOVÁ, Tereza MIKULOVÁ and Dita VALERIANOVÁ. Participace v umění a ve výchově (Participation in Art nad Education). 1st ed. Brno, Praha: Masarykova univerzita, Dokořán, 2021, 168 pp. ISBN 978-80-210-9969-2. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9969-2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Participace v umění a ve výchově
Name in Czech Participace v umění a ve výchově
Name (in English) Participation in Art nad Education
Authors STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Alena DRURY SOJKOVÁ, Lenka BUREŠOVÁ, Lucie HÁJKOVÁ, Tereza MIKULOVÁ and Dita VALERIANOVÁ.
Edition 1. vyd. Brno, Praha, 168 pp. 2021.
Publisher Masarykova univerzita, Dokořán
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW Dokořán
ISBN 978-80-210-9969-2
Doi 10.5817/CZ.MUNI.M210-9969-2021
Keywords (in Czech) participace; vizuální umění; kolaborace;
Keywords in English participation; visual art; colaboration;
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Lea Novotná, učo 110512. Changed: 17/3/2022 10:12.
Abstract
Téma participativního umění není v oblasti teorie umění tématem novým. Už v pravěku se „dělání umění“ účastnilo zpravidla více osob, které sdílely společně materiál, nástroje, prostor i emoce při tvorbě umění, jež zahrnovalo nejenom projevy vizuální, ale i audiální, pohybové a dramatické. Tvoření tedy odpradávna může být chápáno spíše jako proces než jako produkt. Výtvarné umění – ať už jde o dílo jednoho autora, nebo o dílo kolektivní – je v určitých aspektech nutno chápat jako výzvu k aktivaci psychických potencialit autora, diváka, který může být v roli pozorovatele anebo v roli samotného „vykonavatele“ myšlenky konceptuálního umělce, jak je tomu v umění participativním. Tvorba jako taková není zaměřovaná pouze na produkci hmotných děl, ale je ji nutno vnímat taktéž jako formu intervence do modelů lidského chování, do navazování vztahů mezi lidmi a navazování kontaktů člověka s prostředím, v němž žije. Hodnota výtvarného umění pak není poměřována cenami objektů, které je možné kupovat, hromadit a hodnotit či klasifikovat, ale je dána mírou změn v sociálních vztazích a mírou působení na samotnou psychiku člověka.
Abstract (in English)
The theme of participatory art has been established in the field of art theory for a long time. As early as in the prehistoric era, 'making art' usually involved several people sharing material, tools, space and emotions while creating an artwork, which included visual, audial, physical and dramatic manifestations. Therefore, creation can be understood as a process rather than a product since ancient times. Visual arts - whether it is an artwork by one author or a collective artwork - should be understood in certain respects as an invitation to activate the psychical potentials of the author and the viewer. The viewer may take on the role of an observer or the role of an "executor" of the artistic concept as is the case of participatory art. Creation as such is not only focused on the production of tangible objects, but it should also be perceived as a form of intervention in the models of human behavior, in establishing relationships among people and in establishing human contacts with the environment they live in. The value of visual arts is not measured by the price of objects that can be purchased, collected and reviewed or classified, but is given by the degree of social change entailed and the degree of affecting the human psyche.
Links
MUNI/A/1190/2019, interní kód MUName: Provoz umění a výtvarná výchova
Investor: Masaryk University, Category A
MUNI/A/1593/2020, interní kód MUName: Výtvarná pedagogika v prostředí reálných a virtuálních světů (Acronym: Výtvarná pedagogika)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 25/4/2024 07:12